لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

کنگره آمریکا وتو اوباما درباره مصوبه حق شکایت از حکومت عربستان را باطل کرد


کنگره ایالات متحده
کنگره ایالات متحده

سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده با اکثریت قاطع آرا تصمیم باراک اوباما برای وتوی مصوبه‌ای را که به بازماندگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر اجازه اقامه دعوا علیه حکومت عربستان می‌داد، ابطال کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ابتدا سنا آمریکا در روز چهارشنبه ۷ مهر بحث وتوی آقای اوباما را به رای گذاشت که ۹۷ نفر از سناتورها در برابر تنها یک سناتور به ابطال آن رای دادند.

رئیس جمهور آمریکا هشدار داده بود که تصویب چنین طرحی به منافع ایالات متحده آسیب می‌زند و باعث روگردانی متحدان واشینگتن از آن خواهد شد. اما این تنها هری رید، رهبر اقلیت دموکرات در سنا، بود که همسو با دولت اوباما علیه این مصوبه رای داد.

این گزارش می‌گوید که تیم کین، معاون هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، و برنی سندرز رقیب پیشین خانم کلینتون در این رای‌گیری شرکت نکردند.

متعاقب سنا، مجلس نمایندگان آمریکا نیز با کسب بیش از دو سوم آرا توانست وتوی باراک اوباما را باطل کند، امری که برای اولین بار در طول هشت سال ریاست جمهوری وی رخ می‌دهد.

در مجلس نمایندگان آمریکا ۳۳۸ نماینده در برابر ۴ نماینده دیگر به ابطال وتوی آقای اوباما رای داده‌اند.

باراک اوباما تنها چهار روز قبل مصوبه کنگره را وتو کرده بود. این مصوبه به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ اجازه می‌دهد به دلیل نقش احتمالی عناصر وابسته به حکومت عربستان سعودی در این حملات از ریاض شکایت کنند.

مصوبه یادشده علی‌رغم مخالفت‌های دولت اوباما اواخر اردیبهشت ماه امسال در مجلس سنا و متعاقب آن روز ۲۰ شهریور ماه در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد اما با وتوی آقای اوباما، سنا بار دیگر تصمیم گرفت آن را به رای بگذارد.

حکومت عربستان سعودی که از متحدان اصلی واشینگتن در خاورمیانه محسوب می‌شود به شدت با این مصوبه مخالفت کرده است. ۱۵ نفر از ۱۹ عامل حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ از اتباع عربستان سعودی بودند، اگرچه ریاض ارتباط آنها با حکومت عربستان را قویا رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG