لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

اوباما: اقدام کنگره در ابطال وتو اشتباه بود


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا،
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا،

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، چهارشنبه در واکنش به اقدام کنگره این کشور در ابطال وتوی مصوبه حق شکایت بازماندگان ۱۱ سپتامبر از عربستان،گفته است، اقدام قانونگذاران اشتباه بود.

اعضای سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده با اکثریت قاطع آرا روز چهارشنبه تصمیم باراک اوباما برای وتوی مصوبه کنگره درباره حق شکایت از عربستان را ابطال کردند.

رییس جمهوری آمریکا که چند ساعت پس از ابطال وتو این مصوبه با «سی ان ان» صحبت می کرد، در واکنش به این اقدام کنگره امریکا اظهار داشت: این نمونه ای است از موقعیتی که شما می بایست کاری که سخت تر است را انجام بدهید،‌ای کاش کنگره کاری که سخت تر بود را انجام می داد.

باراک اوباما که در حضور شماری از کهنه سربازهای آمریکایی در این برنامه زنده تلویزیونی شرکت کرده بود، اضافه کرد:جای تعجب نداردکه در آستانه یک انتخابات،رای منفی دادن به مصوبه‌ای که تصور می شد علیه بازماندگان یازدهم سپتامبر است، پذیرش آن برای مردم سخت باشد. اما حرکت درست آن بود. همانطور که می دانید این یک رای سیاسی بود.

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرده است که اشتون کارتر، وزیر دفاع و ژنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح، مخالف این مصوبه کنگره بودند.

باراک اوباما تاکید کرده است: اقدام کنگره کار اشتباهی بود.

رییس جمهوری آمریکا با تاکید بر ضرورت کمک به خانواده‌های قربانیان یازدهم سپتامبر گفته است که فکر نمی کند که حق اقامه دعوا علیه عربستان سعودی در دراز مدت به نفع آمریکا باشد.

باراک اوباما گفته است: اگر ما مصونیت دولت‌ها در برابر شهروندان دیگر کشورها از بین ببریم، احتمالا مردان و زنان یونیفورم پوش ما در سراسر جهان در معرض اقداماتی از این دست قرار گیرند.

وی اضافه کرده است: نگرانی من ربطی به عربستان و یا همراهی و همدلی با خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر ندارد بلکه مساله این است که تمایل ندارم که ناخواسته در شرایطی قرار بگیریم برای کارهایی که در سراسر جهان انجام داده می شود، مسئول شناخته شویم.

باراک اوباما چهار روز قبل مصوبه کنگره را وتو کرده بود. این مصوبه به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ اجازه می‌دهد به دلیل نقش احتمالی عناصر وابسته به حکومت عربستان سعودی در این حملات از ریاض شکایت کنند.

اما امروز چهارشنبه ابتدا سنا آمریکا وتوی آقای اوباما را به رای گذاشت که ۹۷ نفر از سناتورها در برابر تنها یک سناتور به ابطال آن رای دادند.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز با کسب بیش از دو سوم آرا توانست وتوی باراک اوباما را باطل کند، امری که برای اولین بار در طول هشت سال ریاست جمهوری وی رخ می‌دهد.

مصوبه یادشده علی‌رغم مخالفت‌های دولت اوباما اواخر اردیبهشت ماه امسال در مجلس سنا و متعاقب آن روز ۲۰ شهریور ماه در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد اما با وتوی آقای اوباما، سنا بار دیگر تصمیم گرفت آن را به رای بگذارد.

حکومت عربستان سعودی که از متحدان اصلی واشینگتن در خاورمیانه محسوب می‌شود به شدت با این مصوبه مخالفت کرده است. ۱۵ نفر از ۱۹ عامل حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ از اتباع عربستان سعودی بودند، اگرچه ریاض ارتباط آنها با حکومت عربستان را قویا رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG