لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

محمد یزدی: بیشتر اقدامات وزیر ارشاد حاوی منکرات است


محمد یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
محمد یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اعتراض به برگزاری کنسرت در قم گفته که «بیشتر» برنامه‌های وزارت ارشاد دولت حسن روحانی «مشتمل بر منکرات» است.

به گزارش خبرگزاری فارس٬ محمد یزدی روز یکشنبه ۱۱ مهر در یک نشست خبری با بیان این جمله٬ حملات تندی متوجه وزارت ارشاد کرده است.

آقای یزدی گفته پس از دیدن فیلم برگزاری کنسرت در قم٬ تصمیم به موضع‌گیری گرفته و اعتقاد دارد برنامه‌های وزارت ارشاد در جهت «تضعیف» دولت است.

وی با معرفی علی جنتی به عنوان «احیاگر» کنسرت در ایران٬ از وی خواسته سیاست‌های خود را تغییر داده و در مسائل «فقهی» اظهار‌نظر نکند.

دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به وزیر ارشاد گفته «به شما نرسیده است که بگویید قم باید بررسی کند که چه موسیقی جایز و چه موسیقی جایز نیست.»

برگزاری یک کنسرت در قم منجر به بروز جنجال تازه‌ای در ایران شده که هدف اصلی آن دولت حسن روحانی و وزارت ارشاد است.

یزدی در همین رابطه هم خود را منتقد علی جنتی٬ حسن روحانی و دولت یازدهم معرفی کرده است.

این روحانی محافظه‌کار با «رقت‌بار» توصیف کردن کنسرت برگزار شده در قم افزوده برگزاری این کنسرت «حریم حرم حوزه، علما و مراجع را شکسته» است.

دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به «عذرخواهی» مدیرکل ارشاد قم از برگزاری چنین کنسرتی هم گفته که «کسی حق ندارد عذرخواهی این فرد را بپذیرد» و «مدیرکل ارشاد باید استعفا دهد و از قم برود. این بحث با عذرخواهی حل‌شدنی نیست.»

وی اضافه کرده که «اینجا قم است و مرکزی که در سراسر دنیا مورد توجه است و شکستن این حریم مثل شکستن حریم شهرهای دیگر نیست.»

یزدی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به حسن روحانی گفته «غیرت روحانیت و اسلامیت‌تان ایجاب می‌کند که اگر این قبیل چیزها را بشنوید و ببینید٬ نتوانید تحمل کنید.»

انتقاد‌های محمد یزدی در ادامه حملات محافظه‌کارانی است که بار دیگر با توسل به برگزاری یک کنسرت٬ علیه حسن روحانی٬ وزارت ارشاد و علی جنتی آغاز شده و رو به گسترش است.

براساس گزارش رسانه‌‌های ایران٬ مجمع نمایندگان قم هم با تهیه بیانیه‌ای از مواضع جامعه مدرسین حوزه علمیه برای جلوگیری از برگزاری کنسرت در این شهر حمایت کرده است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه روزشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن تهدید دولت، درباره احتمال برخورد «مردم متدین» با برگزاری کنسرت‌ها در ایران و «خسارت‌های مادی و معنوی غیر قابل جبران» آن هشدار داده بود.

در بیانیه این جامعه «برگزاری کنسرت در شهر قم» اقدامی «موهن و غیرمنطقی» اعلام شده و آمده «حواشی و منکرات بیّن و شرم‌آور پیش آمده در آن، غیر قابل پذیرش و حرکتی به دور از شأن» این شهر بوده است.

این تشکل سیاسی- مذهبی مدعی شده که این اتفاق «نه تنها حریم احکام الهی را نشانه» رفته بلکه «قداست حرم اهل بیت را پاس ننهاده است».

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه خود هشدار داده که «صبر و حوصله مردم متدین و مراجع بزرگ محدود است.»

پیش از این نیز آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید، به برگزاری کنسرت در شهر قم اعتراض کرده بود٬ اما عباس دانشی، مدیر کل ارشاد قم، گفته بود که در این شهر کنسرتی برگزار نشده و تنها چند سرود انقلابی اجرا شده است.

علی جنتی٬ وزیر ارشاد هم درباره این موضوع گفته که «آنچه که در قم اجرا شد اصلا کنسرت نبود٬ یک برنامه همخوانی یا همسرایی بود که نه محتوا و نه شکل آن هیچ اشکالی نداشت.»

آیت‌الله حسین نوری همدانی از دیگر مراجع تقلیدی است که گفته شهر قم «جای برگزاری کنسرت نیست.»

حسن ممدوحی٬ دیگر عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در همین زمینه گفته که «هدف از برگزاری این کنسرت‌ها ترویج فحشا است و دارای هیچ نظام فرهنگی نیست و نمونه‌ای از ابتذال فرهنگی است.»

ممدوحی افزوده «متأسفانه برخی فعالیت‌ها در کشور برنامه‌ریزی‌شده تا مردم را به سمت بی‌دینی و بی‌ایمانی سوق دهند.»

جنجال بر سر برگزاری کنسرت‌های موسیقی در دولت حسن روحانی در پی مخالفت احمد علم‌الهدی٬ نماینده رهبر جمهوری اسلامی در خراسان رضوی به ممنوعیت برگزاری کنسرت در این استان منجر شده است.

عقب‌نشینی وزارت ارشاد در پذیرش ممنوعیت برگزاری کنسرت در خراسان رضوی٬ باعث شده که شش امام جمعه دیگر نیز خواستار تواقف صدور مجوز برگزاری کنسرت در شهر‌های خود شوند.

این در حالی است که حسن روحانی اول شهریور ضمن انتقاد از عقب‌نشینی وزیر ارشاد گفته بود که «هر کسی صبح بیدار می‌شود و تریبون پیدا می‌کند، نمی‌تواند قانون‌گذاری کند و وزیر نباید تبعیت کند چرا که وزیر باید تابع قانون باشد.»

اختلاف روحانیون مستقر در قم با برخی سیاست‌های دولت حسن روحانی تنها به حوزه فرهنگ و هنر نیز محدود نشده و محمد یزدی در اظهار‌نظری کم‌سابقه خواستار لغو مسابقه فوتبال ایران و کره‌جنوبی در «شب عاشورا» از سوی وزارت ورزش و جوانان هم شده است.

یزدی در نشست خبری خود خطاب به وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم گفته «آقای وزیر٬ شما وزیر این نظام هستید؛ این نظام در سایه محرم و صفر محقق شده و اینکه نمی‌توانید این مسابقه را جابجا کنید این جواب‌ها قانع‌کننده نیست.»

این روحانی محافظه‌کار اضافه کرده «از وزیر ورزش خواهش می‌کنم این محاسبه را دقیق‌تر انجام دهند و مسابقه را تعطیل کنند، چراکه سود آن در حال و آینده بیشتر خواهد بود.»

قرار است تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روز ۲۰ مهر ماه امسال (هم‌زمان با تاسوعا) مقابل کره جنوبی به میدان برود.

مسئولان فدراسیون فوتبال ایران پیشتر از فیفا خواسته بودند زمان برگزاری این دیدار را تغییر دهد که فیفا هم در پاسخ اعلام کرده بود در صورت خودداری ایران از انجام این مسابقه٬ سه بازی ایران را سه بر صفر به نفع تیم‌های مقابل محسوب خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG