لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

مقام نفتی: طبق سیاست رهبر، تولید نفت باید به شش میلیون در روز برسد


علی کاردر، معاون وزیر نفت
علی کاردر، معاون وزیر نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در دفاع از مدل جدید قراردادهای نفتی اعلام کرد که بر اساس «سیاست‌های» رهبر جمهوری اسلامی تولید نفت ایران باید به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد و راه حل آن هم استفاده از همین نوع قرارداد است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی کاردر، مدیرعامل شرکت نفت، روز دوشنبه، ۱۲ مهرماه، گفت که در اجلاس اوپک در الجزایر افزایش تولید نفت ایران به چهار میلیون بشکه در روز تصویب شده، اما با این شرط که ایران تا آخر ماه نوامبر یعنی دهم آذرماه آینده تولید چهار میلیون بشکه در روز را «تثبیت» کند.

وی تاکید کرد که عربستان سعودی ده میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند و «اقتدار» ایران نیز بر اساس ظرفیت تولیدش مشخص می‌شود.

آقای کاردر با بیان این که «برای پس گرفتن سهم‌مان از بازار جان‌مان بالا می‌آید» افزود: «ما می‌رویم برای فروش نفت مذاکره می‌کنیم و عربستان پشت سر ما می‌آید و با همان‌ها مذاکره می‌کند و پیشنهاد تخفیف می‌دهد.»

وی اضافه کرد: «ما تصور نمی‌کردیم عراق مقام دومی ما در اوپک را بگیرد و الان به شدت تحت فشار هستیم.»

مدیرعامل شرکت ملی نفت همچنین گفت که میادین نفتی ایران «اغلب پیر و در نیمه دوم عمر خودشان هستند» و برای این که ایران بتواند بیش از چهار میلیون بشکه در روز نفت تولید کند، باید سرمایه‌گذاری جدید در آنها انجام شود.

اجلاس رسمی اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، قرار است در روز ۳۰ نوامبر در شهر وین برگزار شود.

خبرگزاری رویترز پیش از این به نقل از سه منبع در اوپک اعلام کرده بود که در اجلاس این سازمان در الجزایر در مهرماه مقامات نفتی ایران اصرار داشته‌اند، تولید نفت در کشور به حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

این در حالی است که اعضای عرب سازمان اوپک می‌خواهند که ایران تولید خود را زیر سطح چهار میلیون بشکه نگه دارد.

تولید نفت ایران که پیش از تحریم‌ها بیش از سه میلیون بشکه در روز بود، پس از تحریم های غرب به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

بر اساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بود و در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز به طور متوسط حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در سخنان روز دوشنبه خود همچنین خبر داد که رئیس جمهوری ایران در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خبر داده است که اشکالات ۱۵ گانه او درباره مدل جدید قراردادهای نفتی رفع شده است.

او اضافه کرد: «در آخرین لحظه هم خدمت مقام معظم رهبری رفته‌اند و بحث شده است که آیا شما به این مسئله راضی هستید یا اگر برای دفتر هنوز ابهامی وجود دارد آن را به ما منعکس کنید.»

دفتر رهبر جمهوری اسلامی ۱۵ مورد ایراد به مدل جدید قراردادهای نفتی گرفته بود که مقامات دولت و علی لاریجانی، رئیس مجلس، اعلام کرده‌اند متعاقبا رفع شده است.

با این حال برخی از نمایندگان مجلس از جمله حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس، اعلام کرده اند که در آخرین مصوبه دولت همچنان تعدادی از ایرادهای رهبر جمهوری اسلامی به قراردادها باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت همچنین در دفاع از مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: «ببینید در عراق چقدر امتیاز داده‌اند، باید در تعامل با دنیا و تکنولوژی وارد شد، در لایه نفتی پارس جنوبی ظرف ۱۱ سال گذشته چکار توانستیم بکنیم؟ قطر دارد ۳۴۰ هزار بشکه از این لایه برداشت می‌کند چون از تکنولوژی پیشرفته استفاده می‌کند.»

وی اضافه کرد: «مهندسان سه بار حفاری افقی انجام دادند و نتوانستند بیش از ۷۰۰ متر پیش بروند، اما آن طرف با استفاده از توان خارجی حفاری افقی ۱۲ کیلومتری در حوزه ما انجام داده است.»

وزارت نفت ایران در اسفند ۹۲ «هم‌اندیشی مدل جدید قرارداد نفتی ایران» را با حضور نمایندگان شرکت‌های بین‌المللی برگزار کرد و پس از آن در کنفرانسی در آذرماه ۹۴ مدل جدیدی از قراردادهای نفتی را رونمایی کرد که بر اساس آن، توسعه ۴۹ میدان نفت و گاز برای شرکت‌های خارجی پیشنهاد شد.

از همان زمان، برخی از اصولگرایان و نمایندگان مجلس نهم از جمله احمد توکلی، علیرضا زاکانی، الیاس نادران، حسین نجابت، احمد امیرآبادی و محمد دهقان به شدت با این مدل قرارداد مخالفت کرده‌اند.

روز شنبه، دهم بهمن‌ماه ۹۴، نیز تعدادی از نیروهای بسیجی قصد تجمع در مقابل وزارت نفت در تهران در اعتراض به این قراردادها را داشتند که نیروی انتظامی مانع این تجمع شد.

برخی از مقامات وزارت نفت و نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که ایران به دلیل تاخیر در اجرای قراردادهای نفتی و برداشت کمتر از میادین مشترک با دیگر کشورها، ماهانه هشت تا ده میلیارد دلار ضرر می‌دهد.

در این زمینه بیژن زنگنه، وزیر نفت، روز جمعه، پنجم شهریور، با اشاره به زیان تأخیر در اجرای این قراردادها گفته بود که ایران تنها در میدان پارس جنوبی «حدود ۲۴۰ میلیارد دلار در طی سال‌های گذشته از دست داده است».

آقای زنگنه تهدید کرده بود که «اگر لازم باشد» نام افرادی را که برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری در ایران «تلاش می‌کنند» اعلام خواهد کرد.

پیش از آن نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، گفته بود که برخی از کشورهای خارجی که با ایران میادین مشترک دارند «در داخل کشور خرج و هزینه» می‌کنند تا «مانع» اجرای قراردادهای نفتی جدید ایران شوند.

XS
SM
MD
LG