لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

واکنش دولت به موج انتقادات اخیر: سریال واکنش‌ها تا انتخابات ادامه دارد


محمدباقر نوبخت
محمدباقر نوبخت

سخنگوی دولت ایران اعتراض‌ها به برگزاری یک برنامه موسیقی در قم، مسابقه ایران و کره جنوبی در ماه محرم و همچنین سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران را با انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مرتبط دانسته و پیش‌بینی کرد که «سریال این واکنش‌ها» تا انتخابات ۹۶ ادامه داشته باشد.

سخنگوی دولت به طور غیرمستقیم اشاره کرده است که این اعتراضات همه انگیزه سیاسی داشته و جناح مخالف قرار است از آنها به عنوان اهرم فشار استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه، ۱۳ مهر، در پاسخ به سوالی گفت: «دولت به شدت پرهیز دارد که در این ایام تمرکز و صرف انرژی را به مباحث این‌چنینی معطوف کند، زیرا سریال این واکنش‌ها تا انتخابات ۹۶ ادامه خواهد داشت».

آقای نوبخت در عین حال با بیان این که «برخی مطالب بر پایه دلسوزی است» افزود که «هنر مدیریت همین است که با مجموعه‌ای از تضاد‌ها بیشترین منفعت برای مردم حاصل شود».

وی درباره احتمال عقب‌نشینی دولت از برگزاری کنسرت تاکید کرد که کسی نمی‌تواند «به صورت فراقانونی» نسبت به لغو کنسرت‌های دارای مجوز اقدام کند.

آقای نوبخت در عین حال اضافه کرد: «ما باید معقول عمل کنیم و از هنرمندان خود حمایت کنیم، این به معنای بی‌توجهی به نظرات آیات عظام نیست. مدیریت این دو عرصه هم بسیار دشوار است. انتظار این است مدیران ما تصمیم‌های سنجیده بگیرند.»

سخنگوی دولت روز سه‌شنبه، ۲۵ خرداد، نیز در واکنش به موضوع فیش‌های حقوقی مدیران دولت گفته بود که «باید تا انتخابات ۹۶ هر روز منتظر این مطالب باشیم که می‌تواند اهداف سیاسی داشته باشد».

وی همچنین از وجود «اتاق فکری» خبر داده بود که با «انگیزه‌های سیاسی» علیه دولت تشکیل شده و «هر شنبه تعیین می‌کند چه اتفاقی باید رخ دهد».

در روزهای گذشته تعدادی از مراجع تقلید و روحانیون سرشناس از جمله آیت‌الله حسین نوری همدانی و آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی و همچنین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به اجرای یک برنامه موسیقی در شهر قم اعتراض کرده‌اند.

علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، در واکنش به این اعتراض‌ها گفته است که «آن چه که در قم اجرا شد اصلا کنسرت نبود، یک برنامه همخوانی یا همسرایی بود که نه محتوا و نه شکل آن هیچ اشکالی نداشت».

در سخنان معترضان اشاره‌ای به جزئیات این برنامه موسیقی نشده است.

پیش از این چند وب‌سایت خبری از جمله خبرگزاری شبستان تصاویری را از اجرای این برنامه موسیقی منتشر کرده بودند که نشان می‌دهد، در این برنامه زنان و مردان هم‌نوازی و هم‌خوانی کرده‌اند.

تصاویر منتشر شده در شبستان همچنین نشان می‌دهد که یکی از اعضای زن گروه، پس از اجرای برنامه، احتمالاً با اعضای خانواده‌اش سلفی می‌گیرد.

محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن اعتراض به برگزاری این برنامه موسیقی همچنین خواستار لغو بازی ایران و کره جنوبی در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸، شده است که در روز تاسوعا در وزرشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد.

در مقابل علی مطهری، نایب رئیس مجلس، در نامه‌ای خطاب به آقای یزدی این رویکرد وی را «غیرقابل هضم» و «یادآور کلیسای قرون وسطی» دانست.

تمام اعتراضات در حالی است که برخی از وب‌سایت‌ها خبر داده‌اند که شورای عالی امنیت ملی با برگزاری این مسابقه موافقت کرده است.

سخنگوی دولت روز سه‌شنبه در پاسخ به سوالی در این باره گفت که در جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی حضور نداشته و از این مصوبه اطلاعی ندارد.

سفر وزیر اقتصاد آلمان به ایران در روزهای گذشته نیز اعتراض روزنامه کیهان و تعداد دیگری از رسانه‌های اصولگرا را سبب شده است.

XS
SM
MD
LG