لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

آمریکا طرح‌های جدید ساخت‌وساز اسرائیل در کرانه باختری را محکوم کرد


ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه ۱۴ مهرماه طرح‌های جدید ساخت‌وساز اسرائیل در کرانه باختری را قویا محکوم و تاکید کرد که این تصمیم به راه حل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی لطمه می‌زند.

دولت بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته ساخت سیصد واحد مسکونی را در یک آبادی جدید در عمق کرانه باختری تصویب کرده بود. اسرائیل مدعی است قصد ساخت یک منطقه صنعتی تازه را در غرب شهر رام‌الله در کرانه باختری دارد.

چند روز پیش نیز یک تشکیلات اسرائیلی از برنامه دولت برای ساخت ۹۸ واحد مسکونی دیگر خبر داده بود.

مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در واکنش گفت که این گزارش‌ها عمیقا آزاردهنده هستند.

وی اظهار داشت: تصمیم «ناراحت کننده» اسرائیل تنها زمانی کوتاه پس از امضای توافق برای اعطای کمک نظامی ۳۸ میلیارد دلاری آمریکا به ارتش اسرائیل گرفته شده است.

آقای تونر افزود: این «کمک بی‌سابقه» با هدف تقویت امنیت اسرائیل و دادن اطمینان به این کشور برای انتخاب راه صلح داده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت اسرائیل باید میان این شهرک سازی‌ها و راه صلح یکی را انتخاب کند.

مارک تونر همچنین به همزمانی این تصمیم با درگذشت شیمون پرز رییس جمهوری پیشین اسرائیل که مشتاقانه برای صلح با فلسطینی‌ها و استقلال کشوری برای آن‌ها تلاش می‌کرد، اشاره کرد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز سه‌شنبه گفته بود که از تصمیم دولت اسرائیل شدیدا ناراحت است و در دیدار اخیر خود با نخست‌وزیر این کشور نیز نگرانی و خشم خود را بیان کرده است.

آمریکا با وجود هم‌پیمانی با اسرائیل همواره از ساخت‌وسازهای اسرائیلی در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری انتقاد می‌کند.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در ملاقات دو هفته پیش با بنیامین نتانیاهو در نیویورک گفته بود این خانه سازی‌های اسرائیلی بر روی زمین‌هایی که باید کشور فلسطین روی آن‌ها برپا شود، راه صلح را می‌بندد.

اسرائیل در حالی خانه سازی‌ها در اراضی اشغالی را گسترش داده که از عمر دولت کنونی آمریکا کمتر از چهار ماه باقی مانده و روند صلح همچنان راکد است.

همزمان، به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی، یک هیات دادگاه کیفری بین‌الملل از لاهه هلند روز چهارشنبه وارد سرزمین‌های فلسطینی شد.

هیات دادگاه بین‌المللی با ماموریت رسیدگی به شکایت تشکیلات خودگردان علیه اسرائیل در زمینه شهرک سازی‌ها و پرونده کشته شدن بیش از دو هزار و چهار صد فلسطینی در جنگ دو سال پیش ارتش اسرائیل در غزه به سرزمین‌های فلسطینی رفته است.

تشکیلات خودگردان سال گذشته با عضویت در دادگاه لاهه تاکید کرد که پرونده ساخت‌وسازهای اسرائیلی در اراضی اشغالی را بسیار زود مطرح خواهد کرد.

همزمان با این تحولات، خشونت‌ها میان اسرائیل و غزه شدت گرفته است.

در پی حمله راکتی بامداد چهارشنبه به نزدیکی یک مدرسه در شهر اسرائیلی سدروت، ارتش اسرائیل چند بار به غزه حمله هوایی و آتشباری زمینی کرد.

همچنین نیروی دریایی اسرائیل در این روز قایق‌های حامل شماری از زنان اروپایی حامی فلسطینی‌ها را قبل از رسیدن قایق‌ها به ساحل غزه به سوی بندر اسرائیلی اشدود برد تا این فعالان ضد جنگ را اخراج کند.

XS
SM
MD
LG