لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

اوباما زمان اجرای توافق اقلیمی را اعلام کرد: «روزی تاریخی برای زمین»


باراک اوباما در «باغ گل سرخ» زمان اجرای توافق پاریس را اعلام کرده است
باراک اوباما در «باغ گل سرخ» زمان اجرای توافق پاریس را اعلام کرده است

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، چهارم نوامبر (۱۴ آبان) را روز اجرای توافق پاریس برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی عنوان کرده و گفته است، اجرایی‌شدن آن «روزی تاریخی در نبرد برای حفظ کره زمین برای آیندگان است».

اجرایی‌شدن این توافق از سوی یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای، گامی بلند به سوی هدف‌های درنظر گرفته‌شده در توافق پاریس برآورد می‌شود.

گازهای گلخانه‌ای، عامل اصلی تغییرات اقلیمی هستند. بر اساس توافقی که در ۲۱ آذرماه در پایتخت فرانسه میان کشورهای جهان به دست آمد، کشورها موظف شدند که تولید گازهای گلخانه‌ای و استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند. و نیز با در پی گرفتن تمهیدات در نظر گرفته‌شده، میزان افزایش دمای زمین تا سال ۲۱۰۰ باید زیر دو درجه سانتی‌گراد باقی بماند. رسیدن به چنین هدفی البته آسان نخواهد بود و عملا به دگرگونی‌هایی بنیادین در مصرف انرژی در سطح جهان نیازمند است.

رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۴ مهر ماه، در حالی‌که یک ماه دیگر را روز آغاز اجرای توافق پاریس اعلام کرد، آن را ستود و گفت «اشتباه نکنید؛ این توافق به ما کمک خواهد کرد که جلوی برخی از بدترین پیشامدهای ناشی از تغییرات آب‌وهوایی را بگیریم، و برخی را به درنگ بیاندازیم».

باراک اوباما می‌گوید یکی از دلایل تلاش او برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری، این بود که آمریکا در راه رسیدن به این هدف، رهبری را در دست گیرد: «و در هشت سال گذشته ما چنین کردیم».

به گفته او، ایالات متحده در زمان ریاست‌جمهوری‌اش، نمونه‌ای مثال‌زدنی از توسعه و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک، مانند انرژی خورشیدی و بادی بود: «ما، در نحوه استفاده از انرژی، تغییراتی بنیادین ایجاد کرده‌ایم».

البته باراک اوباما تاکید کرده که توافق پاریس به تنهایی کافی نیست و کشورها باید در طول زمان، ضامن کاهش گازهای گلخانه‌ای باشند.

دولت ایران در خرداد ماه اعلام کرد توافق پاریس را تصویب کرده‌است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در آن زمان، در پیامی، با توصیف دولت خود به عنوان «دولت محیط زیست»، ابراز امیدواری کرده بود که مجلس تازه نیز آن را تصویب کند.

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، ۱۳ مهر ماه گفته بود «یکی از کمیسیون‌های مجلس» توافق را تصویب کرده و کارهای مربوط به آن «با سرعت در حال پیش‌روی‌ست». به گفته این مقام دولت تهران، ایران در اجرای توافق پاریس «کشوری پیشرو است».

اتحادیه اروپا، کانادا و نپال، چهارشنبه به سازمان ملل متحد اعلام کردند، آن‌ها اجرای توافق پاریس را آغاز می‌کنند. پارلمان چین، کشوری که در کنار آمریکا، بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای‌ست، در میانه شهریور ماه، توافق اقلیمی را تصویب کرد.

XS
SM
MD
LG