لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

پاریس پرخبرترین نمایشگاه خودرو برای ایران


نمایشگاه پاریس به همراه نمایشگاه خودرو فرانکفورت و دیترویت از بزرگترین نمایشگاه‌های خودرو جهان هستند.

معمولا در این نمایشگاه‌ها هیچ خبری از صنعت خودرو ایران نیست تا پیش از این تنها در دو نمایشگاه کمی خبری از ایران بود ابتدا نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال ۲۰۰۷ بود که در آن پژو ۲۰۶ صندوقدار که آن زمان آریان نام داشت رونمایی شد.

حالا پس از برداشته شدن تحریم‌ها وزیر صنایع ایران مهمان اصلی نمایشگاه است ابتدا به غرفه پژو وسیتروئن سری می زند و تمامی مدیران پژو به استقبالش می روند و پس از آن به سراغ امضای بزرگترین قرار داد صنعتی ایران پس از تحریم ها با رنو فرانسه می رود.

این تنها نمایشگاهی بود که مدیرعامل یک شرکت ایرانی ( ایران خودرو ) در کنار یک مدیر عامل یک شرکت بزرگ ( پژو ) رونمایی خودرو را انجام دادند. دیگر نمایشگاهی که خبری از ایران بود نمایشگاه دیترویت، درست پس از اعمال تحریم‌ها بود .در این نمایشگاه بیشتر خودرو سازان بزرگ به جز رنو اعلام کردند که همگام با تحریم‌ها ایران را ترک می کنند.

حالا پس از برداشته شدن تحریم‌ها وزیر صنایع ایران مهمان اصلی نمایشگاه است ابتدا به غرفه پژو وسیتروئن سری می زند و تمامی مدیران پژو به استقبالش می روند و پس از آن به سراغ امضای بزرگترین قرار داد صنعتی ایران پس از تحریم ها با رنو فرانسه می رود.

ستارگان نمایشگاه خودرو پاریس
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:47 0:00

در دومین روز نمایشگاه خودرو پاریس بزرگترین قرارداد صنعتی ایران بعد از توافق هسته‌ای بین شرکت رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منعقد شد.

با این قرارداد جدید شرکت رنو این بار به طور مستقیم به تولید و عرضه محصولات خود در ایران بدون نیاز به همکاری با ایران خودرو و سایپا خواهد پرداخت و این موضوع می‌تواند رقابت شدیدی را برای اولین بار بین یک شرکت مشترک ایرانی و فرانسوی و دو شرکت خودروساز دولتی ایرانی به راه بیندازد.

البته غیر از ایران و خبر‌های انعقاد قرار داد‌های جدید مهم‌ترین خبر نمایشگاه به هوشمند شدن خودرو ها وسعی خودرو سازان به گسترش خودروهای الکتریکی باز می گردد غیر از آن سایه افتضاح تقلب گروه فولکس واگن کاملا مشهود است دیگر غرفه این شرکت مانند گذشته گرم نیست از طرفی دو شرکت زیر مجموعه این شرکت یعنی لامبورگینی و بنتلی هم در این نمایشگاه شرکت نکرده اند.

اما هرچه هست همچنان نمایشگاه پر از شورو هیاهوی خودرو سازان برای رونمایی از محصولات جدیدشان است.

دو روز اول نمایشگاه خودرو پاریس که هر دو سال یک بار برگزار می شود مخصوص خبرنگاران است و طی این دو روز بیش از ۱۰ هزار خبرنگار از این نمایشگاه بازدید می کنند. این نمایشگاه را البته می توان بیشتر محل قدرت نمایی محصولات اروپایی به خصوص ایتالیایی و فرانسوی دانست.

یکی از اولین محصولاتی که در نمایشگاه خودرو پاریس معرفی شد کوچکترین خودرو جدید شرکت سوزوکی با نام ایگنیس بود. این شرکت مذاکراتی را با شرکت ایران خودرو برای تولید یک محصول ارزان قیمت در دست انجام دارد.

یکی از اولین محصولاتی که در نمایشگاه خودرو پاریس معرفی شد کوچکترین خودرو جدید شرکت سوزوکی با نام ایگنیس بود. این شرکت مذاکراتی را با شرکت ایران خودرو برای تولید یک محصول ارزان قیمت در دست انجام دارد. بنظر می رسد محصول جدید سوزوکی برای بازار خودروهای ارزان قیمت ایران مناسب باشد.

کارلوس گون، مدیر عامل گروه رنو نیسان هم در نمایشگاه خودرو سوپر اسپرت مفهموی ترزور را معرفی کرد این محصول استراتژی آینده رنو را برای احیای برند آلپاین نشان می دهد. این خودرو برقی توانایی تولید ۳۵۰ اسب بخار را با موتور‌های برقی‌اش دارد و می تواند طی مدت ۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

شرکت پژو رقیب سر سخت رنو هم در نمایشگاه پاریس، خودرو شاسی بلند ۵۰۰۸ را که بر پایه پلت فرم پژو ۵۰۸ توسعه یافته است معرفی کرد. مدیر عامل گروه پژو سیتروئن می گوید قصد دارد با این محصول دوباره وارد بازار آمریکا شود.

البته هیچ شرکتی به اندازه مرسدس بنز در نمایشگاه پاریس از خلاقیت‌های آینده محصولاتش سخن نگفت از راه‌های اشتراک گذاری تجربه‌های رانندگان مرسدس بنز در شبکه های اجتماعی گرفته تا خودرو‌های برقی و استفاده از هوش مصنوعی و همچنین افزایش ظرفیت باطری‌های خودرو هایش.

مرسدس بنز در نمایشگاه پاریس خودرو کانسپت جدیدی با نام مرسدس می باخ شش را معرفی کرد. این مرسدس نشان دهنده خودروهای فوق لوکس آینده است که دیگر از موتور بنزینی استفاه نمی کنند. این خودرو با چهار موتور برقی ۷۴۰ اسب بخار قدرت تولید می کند و تا ۳۲۰ کیلومتر هم قدرت پیمایش با یک بار شارژ باطری را دارد. هم اکنون مهم‌ترین اتتقاد به خودروهای لوکس استفاده از موتورهای بزرگ و پر مصرف بنزینی است.

البته مدیر موتور سیکلت سازی بی‌ام و هم موتور جدید الکتریکی این شرکت را معرفی می کند. بی‌ام و می گوید بازار اصلی این موتور اروپا و چین است.

هرچه می گذرد شرکت‌های فناوری اطلاعات بیشتر با شرکت‌های صنعت خودرو پیوند می خورند یکی از این شرکت‌ها مایکروسافت است.

در نمایشگاه پاریس مدیر عامل تویوتا از همکاری جدید با مایکروسافت برای طراحی خودروهای هوشمند خبر داد . در کنفرانس خبری تویوتا، مدیر عامل مایکروسافت از طریق یک ویدئو ضبط شده نوید همکاری جدید را با گروه تویوتا داد.

این دو شرکت در حال همکاری برای هوشمند سازی خودروهای شرکت تویوتا هستند.

میتسوبیشی دیگر شرکت ژاپنی بود که سعی کرد توان فنی خود را به رخ حریفان بکشد. مدیر عامل میتسوبیشی در کنفرانس خبری این شرکت در نمایشگاه پاریس گفت خودرو‌های هیبریدی این شرکت بزودی می توانند با یک بار شارژ باطری تا ۱۲۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند.

با اینکه این نمایشگاه باید جایی برای قدرنمایی شرکت‌های اروپایی باشد ولی بسیاری از ابتکارات به شرکت‌های ژاپنی باز می گشت در این نمایشگاه شرکت نیسان توانایی خودروهای موسوم به «خودرو به شبکه» را در نمایشگاه پاریس معرفی می کند. اتصال خودروهای الکتریکی به شبکه بحث عمده پروژه‌های تحقیقاتی امروز در سراسر دنیا است. این خودروها در زمان پارک انرژی خود را به شبکه برق رسانی شهری منتقل می کنند. بسیاری از خودروهای پیل سوختی یا خورشیدی با این روش می توانند تبدیل به یک تولید کننده برق کوچک محلی در زمان پارک خودرو شوند.

در نمایشگاه شرکت‌های مختلف سعی می کردند با روش‌های گوناگون مخاطبان خود را جذب کنند. یکی از این روش‌ها استفاده از رسانه‌های تعاملی است. در غرفه فولکس واگن هم در کنار استفاده از عینک‌های سه بعدی برای درک بهتر محصولات جدید، افراد می توانند در یک صندلی گوی شکل بنشینند و در یک نمایشگر بسیار کشیده با سیستم بسیار قوی صوتی فیلم‌های مختلف معرفی محصولات جدید را تماشا کنند.

در نمایشگاه پاریس حضور برخی شرکت های اینترنتی هم گسترده بود . با گسترش اینترنت و موبایل‌های هوشمند و افزایش نرم افزارهای جدید، شرکت‌های تازه‌ای وارد فضای کسب و کار صنعت خودرو شده اند؛ از ارائه دهنده سرویس اشتراک گذاری خودروها تا ارائه دهنده سیستم‌های نقشه یابی.

یکی دیگر از مواردی که زیاد در نمایشگاه خودرو پاریس دیده می شد استفاده از موتورهای کوچک بود. در سال‌های اخیر برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا ،شرکت‌های خودرو سازی به کوچک کردن موتورها و افزایش قدرت موتورها در حجم کم موتور رو آورده اند. قدرتی که موتورهای جدید ۱۵۰۰ سی سی تولید می کنند برابر با قدرت موتورهای ۲۵۰۰ سی سی در ده سال پیش است.

XS
SM
MD
LG