لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

تلاش دولت اوباما برای تسهیل معاملات دلاری بانک‌ها با ایران


وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه، ۱۶ مهرماه، در قالب یک راهنمای جدید تجاری اعلام کرد که انجام معامله از طرف شرکت‌های خارجی با ایران و نقل و انتقالات مالی میان ایران و مؤسسات مالی را تسهیل خواهد کرد.

در این راهنمای تجاری آمده است که برخی از معاملات دلاری بانک‌ها و مؤسسات مالی با ایران که پیشتر ممنوع بوده است، مجاز خواهد بود مشروط بر آن که این پول‌ها وارد سیستم مالی آمریکا نشوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس تصمیم جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های کلی و گسترده علیه آن دسته از شرکت‌های ایرانی که زیر نظر افراد مشمول تحریم‌های آمریکا اداره می‌شوند، برداشته خواهد شد.

این تصمیم جدید در حالی اعلام می‌شود که با گذشت حدود ۹ ماه از زمان آغاز اجرایی‌ شدن برجام یا همان توافق اتمی و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان از «عدم همکاری» تعدادی از مؤسسات مالی و بانک‌های بزرگ دنیا با بانک‌های ایران انتقاد می‌کنند.

بر اساس توافق جامع هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ (برجام) که تیرماه سال گذشته به امضا رسید مقرر شد که در مقابل اقدامات ایران در زمینه محدودسازی فعالیت‌های هسته‌ای خود، تحریم‌های بین‌المللی و تحریم‌های آمریکا علیه تهران لغو شوند.

با این حال برخی از مقام‌های ایران طی ماه‌های اخیر بارها آمریکا را به «عدم پایبندی به تعهدات خود در چارچوب برجام» متهم کرده‌اند.

از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که روز سوم شهریورماه در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت ایران، آمریکا را به «بدحسابی و بدعهدی» در برجام متهم کرده و گفت: «به وعده‌های هیچ‌ یک از دولت‌ها در آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد و نباید در مقابل وعده آنها اقدام نقد انجام داد.»

وی پیشتر نیز آمریکا را به عدم اجرای کامل تعهداتش در چارچوب برجام متهم کرده بود.

همزمان با آغاز اجرایی‌ شدن برجام در روز ۲۷ دی سال گذشته، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز برداشته شد، اما برخی از تحریم‌های آمریکا علیه تهران در رابطه با برنامه موشکی، وضعیت حقوق بشر و آن چه آمریکا «حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های تروریستی» می‌داند، همچنان پا برجا است.

XS
SM
MD
LG