لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

سخنگوی پلیس ایران: نام خاوری پس از شناسایی محل اقامتش از سایت اینترپل حذف شد


محمودرضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران
محمودرضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران

سخنگوی نیروی انتظامی ایران با تأیید حذف نام مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران، از «پورتال عمومی اینترپل» علت این موضوع را شناسایی محل اقامت محمودرضا خاوری عنوان کرده و تأکید کرده که همچنان حکم تعقیب او پابرجاست.

محمودرضا خاوری مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران، از متهمان پرونده مشهور به فساد سه هزار میلیارد تومانی است، که پنج سال پیش در مهرماه ۱۳۹۰ پس از افشای این پرونده، از ایران نزد خانواده‌اش به کانادا گریخت و تلاش ایران بر استرداد او تا کنون بی‌نتیجه مانده است.

او از زمان گریختن از ایران در فهرست اعلان قرمز اینترپل بود اما روز یکشنبه خبرگزاری ایلنا در گزارشی نوشت که پایگاه اطلاع‌رسانی اینترپل نام او را از فهرست تحت تعقیب خود حذف کرده است.

در واکنش به این گزارش سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی به خبرگزاری تسنیم گفت که حذف نام متهمان از پورتال عمومی اینترپل، به معنای حذف نام آنها از فهرست تعقیب این سازمان نیست.

او در توضیح این موضوع اضافه کرده که «اصولاً متهمانی که تحت تعقیب بوده و محل اقامتشان معلوم نیست از سوی سازمان اینترپل برای آنها اعلان قرمز صادر می‌شود و همچنین مشخصات آن‌ها بر روی پورتال عمومی سازمان اینترپل ثبت می‌‌شود اما به محض اینکه محل اقامت آنها مشخص و بین پلیس اینترپل دو کشور ارتباط برقرار شد، به طور خودکار نام این افراد از روی پورتال عمومی برداشته می‌شود».

این مقام پلیس ایران نتیجه‌گیری کرد که «اعلان قرمز خاوری به قوت خود باقی است و از لیست اینترپل حذف نشده و از نظر قانونی و حقوقی در سیستم‌های داخلی پلیس اینترپل که با یکدیگر ارتباط دارند تحت تعقیب بودن ایشان پابرجاست‌».

محمودرضا خاوری سابقه عضویت در هیئت مدیره و نیز ریاست بانک سپه را در کارنامه خود دارد، در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۸ به سمت ریاست بانک ملی ایران منصوب شد.

در زمان مدیریت آقای خاوری بانک ملی ایران به همراه چند بانک دیگر، درگیر یک پرونده رسوایی مالی شد که از آن به عنوان فساد یا اختلاس سه هزار میلیارد تومانی یاد می‌شود.

متهم ردیف اول این پرونده مه‌آفرید امیرخسروی نام داشت که به همراه سه متهم دیگر این پرونده به اعدام محکوم شد و حکم اعدام او در سوم خرداد ۹۳ اجرا شد.

از دیگر متهمان تحت تعقیب این پرونده، مهرگان امیرخسروی برادر مه‌آفرید خسروی است که گفته می‌شود همچون آقای خاوری تابعیت کانادایی دارد و نام او همچنان در فهرست اعلان قرمز اینترپل است.

علاوه بر مهرگان امیرخسروی نام ۶۵ ایرانی‌تبار دیگر هم در فهرست اعلام قرمز اینترپل درج شده است.

سازمان بازرسی ایران چندی پیش اعلام کرده بود که افراد دارای تابعیت مضاعف، به دلیل استقرار خانواده آنها در کشور دیگر «خیالشان راحت است و به همین دلیل وقتی فساد می‌کنند یک روزه اقدام به فرار می‌کنند و ردگیری و برگشت آنها به کشور مشکل است».

از این رو این سازمان با تهیه گزارشی برای سران قوای سه‌گانه خواستار اخراج افراد با تابعیت دوگانه از دستگاه‌ها اجرایی شده بود.

XS
SM
MD
LG