لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

آژانس بین‌المللی انرژی: افزایش قیمت نفت بستگی به فریز نفتی اوپک و روسیه دارد


آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین ارزیابی‌اش از بازار نفت، اعضای اوپک و روسیه را فرا خواند تا با کاهش تولید خود به افزایش قیمت نفت کمک کنند.

این نهاد بین‌المللی که در زمینه انرژی به کشورهای صنعتی مشاوره می‌دهد روز سه‌شنبه ۲۰ مهرماه در گزارشی اعلام کرد که اعضای اوپک برای مشاهده تثبیت روند رشد قیمت نفت و بهبود اقتصاد خود بایستی هر چه سریعتر تولید نفت را کاهش دهند.

این گزارش با اشاره به رکورد تاریخی تولید نفت اعضای اوپک در ماه سپتامبر به میزان ۳۳ میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه در روز گفت که روسیه نیز در ماه سپتامبر بالا‌ترین میزان تولید نفت پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی را داشته است.

این گزارش می‌افزاید در حالی که تولید جهانی نفت در حال افزایش است، رشد تقاضا به خاطر اقتصاد ضعیف جهانی کاهش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، اگر اوپک سطح تولید نفت خود را به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳۳ میلیون بشکه در روز کاهش ندهد، عرضه نفت مازاد در بازارهای جهانی تا نیمه سال آینده میلادی ادامه خواهد یافت.

اعضای اوپک ماه سپتامبر در الجزایر به توافق اولیه دست یافتند تا تولید روزانه خود را به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳۳ میلیون بشکه کاهش دهند. در این میان، ایران به خاطر مشکلات تحریم و الجزایر و لیبی که به خاطر مشکلات امنیتی در سال‌های گذشته تولیدشان را کاهش داده بودند، از طرح کاهش تولید نفت معاف شدند.

قرار است تا اجلاس وزیران نفت اوپک در ماه نوامبر، کمیته‌ای در این سازمان بررسی و تعیین کند که سهم هر کدام از اعضا در تولید اوپک به چه میزان خواهد بود.

قیمت‌ نفت طی دو هفته گذشته و پس از اجلاس الجزایر تا ۱۵ درصد بهبود یافته و به سطح سال گذشته رسیده است. هم اکنون قیمت نفت حدود ۵۰ دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود.

این رقم در نیمه اول سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰۵ دلار بود ولی اوایل سال جاری حتی تا ۲۷ دلار نیز سقوط کرد. علت اصلی این سقوط وجود حجم انبوهی از تولید نفت مازاد در جهان است.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که فعلا حجم زیادی از نفت مازاد راهی بازارهای بین‌المللی می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که در سال جاری میلادی تولید نفت اعضای غیر اوپک ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت، اما در سال آینده دوباره ۴۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

ذخیره نفت در انبار‌ها نیز در سطح جهانی هم اکنون بالای سه میلیارد بشکه است که البته برای اولین بار از ماه مارس حدود ۱۰ میلیون بشکه کاهش یافته است.

ذخایر نفت در انبارهای جهانی در ماه ژوئیه به بالا‌ترین رقم و رکورد سه میلیارد و ۱۱۱ میلیون بشکه رسیده بود.

XS
SM
MD
LG