لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: ظریف در نشست لوزان درباره سوریه شرکت می کند


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شامگاه جمعه ۲۳ مهرماه گفته است که محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجه این کشور در نشست بین المللی درباره بحران سوریه در لوزان سوئیس شرکت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی اظهار داشت: محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس لوزان سوئیس پیرامون بحران سوریه که با حضور مقامات کشورهای مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله عراق و مصر برگزار می شود، شرکت می کند.

این نشست روز شنبه آغاز خواهد شد.

این در حالی است که پیشتر رسانه‌های ایران به نقل از منابع مطلع در دولت گزارش داده بودند که جمهوری اسلامی در هیچ سطحی در این نشست شرکت نخواهد کرد.

یک منبع مطلع در دولت در گفت و گو با «تسنیم» خبر حضور ایران در نشست لوزان را تکذیب کرده و گفته بود: «ایران در هیچ سطحی در این نشست شرکت نمی‌کند.»

با این حال فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،طی روز‌های اخیر به صورت تلفنی با محمد جواد ظریف در خصوص بحران سوریه گفت و گو کرد.

خانم موگرینی روز پنجشنبه علاوه بر گفت وگو با محمد جواد ظریف، با وزیرامور خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، مولود چاووش‌اغلو، وزیرامور خارجه ترکیه،جان کری، عادل الجبیر،‌وزیرامور خارجه عربستان و استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت‌وگو کرده است.

خانم موگرینی دراین تماس‌ها درباره یک فرآیند سیاسی برای حل بحران سوریه با حضور «بازیگران کلیدی منطقه‌ای و جهانی» و راه‌هایی که اتحادیه اروپا در همکاری با سازمان ملل می‌تواند این فرایند را تسهیل کند، گفت‌و‌گو کرده است.

به گفته وزارت خارجه ایران، محمد جواد ظریف در این تماس تلفنی «بر تحقق آتش‌بس انسانی فوری و پایدار و یافتن یک راه حل سیاسی فراگیر برای حل بحران سوریه» تاکید کرده است.

در همین حال وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور، روز شنبه ۲۴ مهر، در لوزان سوییس با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و تعدادی از دیگر مقام‌های قدرت‌های منطقه‌ای‌ درباره بحران سوریه دیدار می‌کند.

ایالات متحده آمریکا در واکنش به کشتار غیر نظامیان در شهر حلب توسط نیروهای نظامی روسیه و سوریه، از روز ۱۲ مهر تماس‌ها و همکاری‌های خود را با مسکو درباره سوریه قطع کرده است.

واشینگتن همچنین روسیه و سوریه را به «ارتکاب جنایت جنگی» در سوریه متهم کرده است.

در مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اتهام ارتکاب جنایت جنگی در سوریه علیه مسکو را «لفاظی‌ سیاسی» خوانده است.

روسیه و متحدانش شامل سوریه، ایران و گروه حزب‌الله لبنان، با رد این اتهام، متقابلا آمریکا و متحدانش را به نقض آتش‌بس در سوریه متهم می‌کنند.

شهر حلب و به ویژه منطقه شرقی آن، ماه‌هاست که در محاصره نیروهای نظامی ایران، روسیه و سوریه قرار دارد.

گفته می شود بیش از ۲۵۰ هزار نفر از غیرنظامیان این شهر زیر بمباران و گلوله‌باران روزانه قرار دارند و با کمبود شدید آب، غذا، دارو و برق مواجهند.

به گزارش رویترز، در نزدیک به شش سال جنگ داخلی در سوریه دستکم ۳۰۰ هزار نفر کشته شده اند و میلیون‌ها نفرخانه و کاشانه اشان را از دست داده اند.

XS
SM
MD
LG