لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

ائتلاف عربی یک «حزب یمنی» را در اطلاعات منجر به «حمله اشتباهی در صنعا» مقصر معرفی کرد


ویرانه به جا مانده از حمله هفته گذشته ائتلاف عربی در صنعا
ویرانه به جا مانده از حمله هفته گذشته ائتلاف عربی در صنعا

کمیته تحقیق ائتلاف تحت رهبری عربستان می‌گوید حمله هوایی هفته گذشته به یک مجلس ترحیم در صنعا یک جنگنده ائتلاف، و بر پایه «اطلاعات اشتباهی» که یک «حزب یمنی» در اختیار قرار داده، صورت گرفته است.

در گزارشی که روز شنبه ۲۴ مهر، توسط خبرگزاری‌ها بازتاب یافت، کمیته تحقیق ائتلاف عربی در مورد حمله صنعا اذعان کرده که «به دلیل عدم انطباق دستورالعمل‌های همکاری در ائتلاف با رویه‌ها، و صدور اطلاعات نادرست، یک هواپیمایی ائتلاف به اشتباه مکانی را هدف گرفت که به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان انجامید».

این گزارش می‌افزاید که یک «حزب یمنی» مرتبط با ستادکل نیروهای مسلح یمن، نشست رهبران حوثی‌ها در صنعا در اختیار گذاشته بود، و اصرار داشت که این جلسه «یک هدف نظامی مشروع» است.

در اطلاعیه مرتبط با این موضوع اشاره‌ای به نام این «حزب یمنی» نشده است.

شنبه گذشته حمله به مجلس ترحیم شیخ علی الرویشان، پدر وزیر کشور حوثی‌ها، ۱۴۰ کشته و ۵۲۵ زخمی برجا گذاشت که بر پایه گزارش خبرگزاری فرانسه، حال ۳۰۰ تن از آنها وخیم است.

در این حمله برخی از نیروهای نظامی و امنیتی وابسته به حوثی‌ها و متحد نزدیک‌شان علی عبدالله صالح، از جمله سرلشکر عبدالقادر هلال رئیس شورای محلی پایتخت کشته شدند و چهره‌های دیگری از جمله جلال الرویشان وزیر کشور حوثی‌ها نیز زخمی شدند.

در حالی که حوثی‌ها و علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین، از ابتدا انگشت اتهام را به سوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان بردند، این ائتلاف در نخستین واکنش انجام حمله هوایی در این منطقه را رد کرده بود و گفته بود که آمادگی دارد به همراه آمریکا تحقیقاتی را در مورد علل این حادثه انجام دهد.

با این حال دبیرکل سازمان ملل متحد دو بار در هفته گذشته خواستار تحقیقات مستقل در مورد وصعیت حقوق بشر در یمن، و به طور خاص حمله خونین صنعا شده است.

در گزارش کمیته تحقیق ائتلاف عربی، پیشنهاد شد که «اقدام مناسب در مورد عاملان این حادثه به عمل آید و به خانواده قربانیان این حادثه نیز غرامت پرداخت شود».

این گزارش همچنین خواهان آن شده نیروهای ائتلاف هر چه سریع‌تر دستورالعمل‌های همکاری را مورد بررسی قرار دهند و با به‌روز کردن رویه‌ها از تکرار چنین اتفاقاتی در آینده پیشگیری کنند.

انتقال برخی از مجروحان به عمان

همزمان با انتشار این گزارش خبرگزاری فرانسه یادآور شد که ائتلاف عربی با تسهیل تدابیر برقراری منطقه پرواز ممنوع در صنعا، روز شنبه اجازه دادند که یک فروند هواپیمای عمانی برای انتقال زخمی‌ها در صنعا فرود آید.

به گفته معاون وزیر بهداشت در کابینه مخالفان ۱۱۵ تن از محروجانی که به طور جدی جراحت داشتند، با این هواپیما منتقل شده‌اند.

عمان تنها کشور عرب حاشیه خلیج فارس است که در ائتلاف عربی به رهبری عربستان حضور ندارد.

ائتلاف عربی از فروردین ماه ۹۴ در حمایت از دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن، حملاتی را علیه مخالفان که متشکل از حوثی‌های مورد حمایت ایران و هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین، هستند ترتیب داده است و به گفته سازمان ملل این حملات بیش از شش هزار و ۷۰۰ کشته بر جا گذاشته که دو سوم آنها غیرنظامیان هستند.

مخالفان پس از شکست مذاکرات صلح یک مجلس عالی سیاسی تشکیل دادند و این مجلس اخیراً استاندار پیشین عدن را مأمور تشکیل دولت کرد.

XS
SM
MD
LG