لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

عربستان سعودی: آماده برقراری آتش‌بس در یمن هستیم


وزیر امور خارجه عربستان سعودی از حوثی‌ها خواسته تا بپذیرند یمن «باید آزاد باشد».
وزیر امور خارجه عربستان سعودی از حوثی‌ها خواسته تا بپذیرند یمن «باید آزاد باشد».

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی می‌گوید که کشورش برای برقراری آتش‌بس در یمن آماده است به شرط اینکه شورشیان حوثی هم با آتش‌بس موافقت کنند.

با وجود این و آن‌گونه که خبرگزاری رویترز، دوشنبه ۲۶ مهر گزارش داده، آقای جبیر گفته است به دلیل تجربه‌های ناموفق در آتش‌بس‌های قبلی، به تلاش‌ها برای صلح بدبین است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی از حوثی‌ها خواسته تا بپذیرند یمن «باید آزاد باشد».

این سخنان عادل الجبیر، یک روز پس از آن بیان می‌شود که وزیران خارجه بریتانیا و آمریکا بر لزوم توقف خشونت‌ها در یمن تاکید کردند و خواستار برقراری فوری و بدون قید و شرط آتش‌بس در این کشور شدند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که اگر گروه‌های مختلف در یمن با آغاز آتش‌بس موافقت کنند، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن می‌تواند جزئیات برای آغاز مذاکرات را فراهم سازد.

آقای کری همچنین افزود که او در کنار‌ بوریس جانسون، همتای بریتانیایی خود و شیخ اولد اسماعیل احمد، فرستاده سازمان ملل، خواهان آغاز آتش‌بس سریع حداکثر تا دوشنبه یا سه‌شنبه هستند.

در جریان جنگ حوثی‌های مورد حمایت ایران با نیروهای دولتی یمن که توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شوند و حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی را نیز با خود دارند، تاکنون چند هزار نفر کشته و زخمی شده‌اند که بسیاری از آن‌ها غیرنظامی هستند.

اما حمله اخیر به یک مجلس ختم در صنعا که به کشته و زخمی شدن صد‌ها نفر منجر شد، به افزایش انتقادات از عربستان سعودی و خشونت‌ها در یمن منجر شد.

عربستان سعودی مسئولیت این حمله را پذیرفته و گفته است که این حمله بر اساس «اطلاعات دریافتی اشتباه» رخ داده است.

XS
SM
MD
LG