لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

رحیم صفوی: عملیات موصل فشار سیاسی و نظامی بر سوریه را افزایش می‌دهد


یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی نظامی رهبر جمهوری اسلامی.
یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی نظامی رهبر جمهوری اسلامی.

مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی روز چهارشنبه ۲۸ مهر نسبت به تبعات عملیات موصل ابراز نگرانی کرده و گفت که این عملیات ممکن است فشارها بر حکومت بشار اسد در سوریه را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یحیی رحیم صفوی که در مراسم سالگرد فوت مهدوی کنی سخن می‌گفت، با اشاره به عملیات موصل توضیح داد: «تبعات این عملیات قابل توجه است. از این پس حضور داعش در موصل کمتر شده و در سوریه افزایش می‌یابد که همین عاملی است که سبب افزایش فشار نظامی و سیاسی به سوریه می‌شود».

در عملیات موصل که از روز دوشنبه آغاز شده نیروهای ارتش عراق با کمک پیشمرگه‌های کُرد و پشتیبانی هوایی ائتلاف آمریکا به سوی شهر موصل در شمال عراق در حال پیشروی هستند تا بتوانند کنترل این شهر بزرگ را از دست گروه حکومت اسلامی (داعش) خارج کنند.

با وجود این‌که عملیات موصل مراحل اولیه خود را طی می‌کند و نیروهای ضد داعش هنوز به شهر موصل نرسیده‌اند، یحیی رحیم صفوی در ادامه سخنانش گفت: «اگرچه این عملیات سبب شد داعش در مهم‌ترین پایگاهش که همان موصل باشد با شکست مواجه شود، اما تبعات آن قابل تأمل است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دستیار ویژه رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، در ادامه افزود: «با از بین رفتن آنها [داعشی‌ها] در موصل، حضور آن‌ها در سوریه افزایش می‌یابد و این بازی بزرگ را آمریکایی‌ها در منطقه ایجاد کرده‌اند تا معادله سیاسی آن‌ها و روس‌ها را تغییر دهد».

او در ادامه گفت: «البته روس‌ها تا به حال خوب ایستاده‌اند ولی تکلیف جنگ نهایی و تقابل راهبردها در سوریه مشخص خواهد شد و ما امیدواریم در این تقابل راهبردها، نتیجه کار، نجات ملت سوریه از چنگال تروریست‌ها باشد».

ایران از حامیان اصلی بشار اسد رییس جمهوری سوریه است و روسیه نیز از پارسال حملات هوایی علیه مخالفان بشار اسد را آغاز کرده است.

آقای رحیم صفوی درباره علت مشارکت آمریکا در عملیات بازپس‌گیری موصل نیز آن را با انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری در آمریکا مرتبط دانست و گفت به باور او «آمریکایی‌ها برای پیروزی در انتخابات به این عملیات نیاز داشتند. در واقع دمکرات‌ها برای پیروزی بر جمهوری‌خواهان احتیاج داشتند که از این عملیات حمایت کنند».

وی توضیح بیشتری در مورد مرتبط دانستن این دو موضوع با هم نداد.

هم‌زمان با اظهار نگرانی یحیی رحیم صفوی نسبت به فرار نیروهای داعش از موصل به سوریه، روز چهارشنبه خبر رسید که شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران آماده پیشروی به سمت شهر تلعفر در غرب موصل می‌شوند که در جاده اصلی مسیر موصل به سوریه قرار دارد.

تصرف تلعفر توسط شبه‌نظامیان شیعه می‌تواند بر سر راه فرار داعشی‌ها از موصل به سوریه مانع ایجاد کند.

روز چهارشنبه، ژنرال گری وُلِسکی، فرمانده نیروهای زمینی ائتلاف آمریکا، نیز گفت ائتلافِ به رهبری آمریکا از شبه‌نظامیان شیعه حشد الشعبی که بخواهند در عملیات بازپس‌گیری موصل شرکت کنند پشتیبانی نخواهد کرد.

یحیی رحیم صفوی در روزهای اخیر نگرانی‌های دیگری را نیز نسبت به حضور آمریکا در منطقه ابراز کرده و در این ارتباط روز ۲۶ مهر احتمال تجزیه برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، لیبی و یمن و همچنین تجزیه عربستان سعودی «در درازمدت» را مطرح کرد.

دستیار ویژه رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، هدف از تجزیه این کشور‌ها را «تسلط کامل آمریکا» بر واحدهای سیاسی کوچک دانست.

XS
SM
MD
LG