لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

سازمان ملل: گروه حکومت اسلامی ۵۵۰ خانواده را در موصل سپر انسانی کرده است


شماری از آوارگان جنگ موصل که از دست شبه‌نظامیان گروه داعش فرار کرده‌اند.
شماری از آوارگان جنگ موصل که از دست شبه‌نظامیان گروه داعش فرار کرده‌اند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید گروه حکومت اسلامی ۵۵۰ خانواده را از روستاهای اطراف شهر موصل به اسارت گرفته و آن‌ها را در نزدیکی مراکز وابسته به این گروه مستقر کرده است که احتمالاً از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زید رعد الحسین، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، در بیانیه‌ای گفته است: «ما از گزارش‌هایی که می‌گوید گروه حکومت اسلامی از شهروندان موصل و اطراف آن برای مقابله با حملات نیروهای عراقی به عنوان سپر انسانی استفاده و آنها را در نزدیکی مراکز وابسته به خود مستقر کرده است شدیداً نگرانیم».

او روز جمعه ۳۰ مهرماه افزود: «این خطر مهیبی است که شبه نظامیان گروه داعش نه تنها از این مردم بیچاره به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند بلکه آنها را به جای اینکه آزاد شوند، به کشتن می‌دهند».

ارتش عراق و نیروهای کرد همراه با ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از هفته پیش عملیات وسیع زمینی و هوایی برای بازپس گیری شهر موصل از دست گروه حکومت اسلامی آغاز و تاکنون چند صد کیلومتر از مناطق اطراف آن را آزاد کرده‌اند. گزارش شده که این نیرو‌ها هم اکنون به ۱۰ کیلومتری موصل رسیده‌اند.

راوینا شمدسانی، سخنگوی سازمان ملل، بر اساس «اطلاعات موثق» از منابع محلی خبر داده که ۲۰۰ خانواده در روستای سامالیا روز ۱۷ اکتبر به زور وادار شده‌اند که به موصل کوچ کنند. ۳۵۰ خانواده نیز مجبور شدند‌‌ همان روز روستای نجفیه را تخلیه و به این شهر بروند.

او اضافه کرد: «این طور به نظر می‌رسد که دلیل این جابجایی، استفاده از آنها برای سپر انسانی قرار دادن آنهاست».

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در حال بررسی گزارش‌های تأیید نشده‌ای است که می‌گوید گروه داعش ۴۰ نفر از ساکنان یک روستا در خارج از شهر موصل را کشته است. خانم شامداسانی حاضر نشد تا جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه کند.

رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است عراق باید هنگام بازرسی شهروندانی که مناطق تحت کنترل گروه حکومت اسلامی را ترک می‌کنند به قوانین بین‌المللی پایبند باشد و این کار فقط باید از سوی ارتش و نیروهای پلیس انجام شود.

او اضافه کرده: «ما از مقام‌های عراقی می‌خواهیم تا برای جلوگیری از هرگونه انتقام‌جویی گروه‌های مسلحِ همراه نیروهای امنیتی این کشور علیه شهروندان فراری از دست داعش، تمام گام‌های لازم را بردارد».

سازمان ملل پیشتر هشدار داده بود که یک میلیون نفر در شهر موصل زندگی می‌کنند و احتمال می‌رود صد‌ها هزار نفر از آنها برای فرار از آسیب‌های جنگ، آواره شوند که باعث یک بحران انسانی خواهد شد.

در حال حاضر اردوگاهی در استان نینوا برای آوارگان شهر موصل برپا شده که بیش از ۶۰ هزار چادر در آن تعبیه شده، و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود دستکم ۲۰۰ هزار نفر آواره شوند.

XS
SM
MD
LG