لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

یک نماینده مجلس: بازداشت‌ها در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه خواهد داشت


شهاب‌الدین غندالی (وسط) از هفته گذشته در ارتباط با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان در بازداشت به سر می‌برد.
شهاب‌الدین غندالی (وسط) از هفته گذشته در ارتباط با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان در بازداشت به سر می‌برد.

یک نماینده مجلس ایران می‌گوید به فهرستی ۱۴ نفره از متهمان در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان دسترسی دارد که تنها تا کنون نام هفت تن از آنها افشا شده، و پیش‌بینی کرده که «بازداشت‌های زنجیره‌وار» در این پرونده ادامه خواهد داشت.

در گفت‌وگو با وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، حسین مقصودی سخنگوی کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی همچنین خبر داده است که اعضای کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان روز یکشنبه دوم آبان معرفی خواهند شد.

به گفته این نماینده مجلس، گزارش‌هایی که از سوی وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، و سازمان بازرسی کل کشور در مورد پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان جمع‌آوری شده، بر پایه اعتراف‌های افراد بازداشت‌شده تهیه شده و بازداشت‌ها در این پرونده ادامه خواهد داشت.

او همچنین از وزیر مستعفی آموزش و پرورش نیز انتقاد کرده که در حالی که باید «در کوتاه‌ترین مدت و بی‌تأمل» با موضوع اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان برخورد می‌کرد، «گزینه کتمان را انتخاب کرد».

در مورد پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان که از آن به عنوان «تخلف مالی هشت هزار میلیارد تومانی» یاد می‌شود، غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول دستگاه قضایی به تازگی بازداشت شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل این صندوق را تأیید کرده بود.

چهار تن دیگر نیز در ارتباط با همین پرونده در روزهای اخیر بازداشت شده بودند، و دادستان تهران نیز روز شنبه از بازداشت دو متهم در پرونده بانک سرمایه خبر داد که از جمله شرکت‌های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان است.

به گفته محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، تخلفات مالی صورت‌گرفته در این صندوق بین سال‌های ۸۶ تا ۹۲ و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد رخ داده است.

صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۸۰۰ هزار عضو وابسته به وزارت آموزش و پرورش دارد و از سپرده‌های ماهانه فرهنگیان به آنان سود سالانه پرداخت می‌کند.

ارتباط تهیه‌کنندگان شهرزاد با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان

در همین حال گفته‌های حسین مقصودی، پای تهیه‌کنندگان مجموعه تلویزیونی شهرزاد را هم به پرونده تخلف مالی صندوق ذخیره فرهنگیان باز کرده و آن طور که این نماینده مجلس به خانه ملت گفته، همسر شهاب‌الدین غندالی، و محمد امامی «به عنوان تهیه‌کنندگان شهرزاد» به این صندوق بدهکار بوده‌اند.

او اضافه کرده که بازداشت محمد امامی تهیه‌کننده شهرزاد، به دلیل «نحوه پرداخت بدهی به صندوق» صورت گرفته و در تشریح این موضوع یادآور شده که همسر آقای غندالی و محمد امامی بدهی خود را از طریق واگذاری یک زمین پرداخت کرده‌اند، «اما طبق مدارک موجود مبلغ ریالی زمین واگذارشده از بدهی آنها پایین‌تر است».

سریال تلویزیونی شهرزاد، در ۲۸ قسمت برای پخش خانگی عرضه شد، و در تیتراژ آن تنها از محمد امامی به عنوان تهیه‌کننده نام برده شده است.

آقای امامی در خرداد امسال به خبرگزاری تسنیم گفته بود که برنامه‌ریزی برای ساخت فصل دوم این سریال از تیرماه سال جاری صورت گرفته و انتظار می‌رود فصل دوم شهرزاد در ۲۲ قسمت تهیه و آماده پخش شود.

با این حال بازداشت آقای امامی سرنوشت فصل دوم این سریال را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

XS
SM
MD
LG