لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

تظاهرات سراسری در ونزوئلا در اعتراض به بحران اقتصادی


صدها هزار تن از مخالفان دولت ونزوئلا، روز چهارشنبه پنجم آبان ماه، در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند و خواستار کناره‌گیری نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا از قدرت شدند.

خبرگزاری فرانسه، تعداد تظاهرکنندگان در کاراکاس پایتخت ونزوئلا را یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده است.

این تظاهرات سراسری در برخی از مناطق این کشور به خشونت و درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس ونزوئلا کشیده شد و به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان این درگیری‌ها بیش از ۱۲۰ نفر زخمی و حدود ۱۵۰ نفر نیز بازداشت شدند.

مخالفان دولت ونزوئلا، سیاست‌های نیکلاس مادورو و فساد مالی دولت را دلیل بحران اقتصادی و تورم سه رقمی در این کشور می‌دانند و خواستار کناره‌گیری مادورو از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

تظاهرکنندگان همچنین شعارهایی در اعتراض به نرخ بالای بیکاری و کمبود موادغذایی در این کشور سر دادند.

تظاهرات اعتراضی در ونزوئلا یک روز پس از آن برگزار می‌شود که مجمع ملی ونزوئلا از نیکلاس مادورو خواسته بود روز سه‌شنبه ۱۱ آبان ماه در این مجمع حضور یابد و به اتهام‌ها و انتقادهایی درباره وضعیت اقتصادی و سیاسی این کشور پاسخ دهد.

اکثریت کرسی‌های مجمع ملی ونزوئلا در اختیار مخالفان دولت مادورو است اما دیوان عالی ونزوئلا موضعی مخالف مجمع ملی اتخاذ کرده و تصمیم‌های این مجمع را بی‌اعتبار می‌داند.

مخالفان دولت ونزوئلا طی ماه‌های گذشته بارها دست به تظاهرات زده‌اند که برخی از این اعتراض‌ها به خشونت کشیده شده است.

وضعیت اقتصادی در ونزوئلا در شرایطی بحرانی قرار دارد و این کشور با کمبود شدید انرژی، موادغذایی و دارو مواجه است و بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نیز طی ماه‌های گذشته تعطیل شده‌اند.

رئیس جمهوری ونزوئلا برخی از کارخانه‌های این کشور را که تولیدشان متوقف شده، متهم به خرابکاری و مدیران آنها را تهدید به بازداشت کرده است.

کمبود شدید انرژی در ونزوئلا، شهروندان این کشور را با قطع جریان برق برای ساعاتی طولانی در شبانه روز مواجه کرده و دولت برای مقابله با این مشکل، ساعت کاری ادارات و مدارس را کاهش داده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که نرخ تورم در ونزوئلا تا پایان سال جاری میلادی به ۴۷۵ درصد برسد.

نیکلاس مادورو پیشتر مخالفان خود را به ارتباط با کشورهای غربی به خصوص آمریکا برای برنامه‌ریزی جهت سرنگونی حکومتش متهم کرده و مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از توطئه آمریکا دانسته بود.

دوره ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو رئیس جمهور چپ‌گرای ونزوئلا که در پی درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهوری پیشین این کشور به قدرت رسید، در سال ۲۰۱۹ میلادی به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG