لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

وزارت اطلاعات از دستگیری «چند شبکه جعل ویزای عراق» خبر داد


وزارت اطلاعات ایران با هشدار نسبت به «سوءاستفاده از احساسات» شهروندان ایرانی در آستانه ایام اربعین، از شناسایی و دستگیری اعضای شبکه‌های جعل ویزا و مانفیست کشور عراق خبر داده است.

هر ساله در ماه‌های محرم و سفر و به‌ویژه در آستانه اربعین شماری از شهروندان ایرانی، برای شرکت در عزاداری‌های مربوط به این ایام به اماکن مقدس شیعیان در عراق سفر می‌کنند، و دولت‌های ایران و عراق تلاش می‌کنند که این سفرها در چارچوب‌های رایج اخذ روادید بین دو کشور انجام شود.

در این زمینه در شهریور ماه امسال، وزارت کشور ایران با هشدار نسبت به عدم امکان «حمایت کنسولی» از شهروندانی که «بدون ویزا و به طور غیرقانونی» به عراق سفر می‌کنند، از اتباع ایرانی خواسته بود که از مبادی تعیین شده در شهرهای مختلف برای اخذ روادید سفر به عراق اقدام کنند.

اما اکنون وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای که در منابع خبری داخلی منتشر شده، گفته است که «چند شبکه از جاعلین اسناد و مدارک رسمی» را که با سوءاستفاده از اعتقادات و احساسات مردم اقدام به «جعل ویزای عراق خصوصاً در ایام اربعین» کرده‌اند، شناسایی و بازداشت کرده است.

این اطلاعیه جزئیاتی در مورد تعداد دستگیرشدگان و شهرهایی که در آنها این دستگیری‌ها صورت گرفته نکرده است، و تنها به این نکته بسنده کرده که از این شبکه‌ها «تعداد بسیاری ویزا، مانفیست گروهی و مهر جعلی» کشف و ضبط شده و همچنین «مقادیر زیادی ویزای جعلی صادره برای تردد به کشور عراق در ایام اربعین» توقیف شده است.

در شهریور ماه امسال وزارت کشور ایران همچنین از اتباع ایرانی خواسته بود حتی‌المقدور از سفرهای انفرادی به عراق در ایام اربعین خودداری و در قالب «کاروان یا شبه کاروان» به عراق سفر کنند.

اکنون نیز وزارت اطلاعات از شهروندان ایرانی مایل به سفر به عراق خواسته است که با اخذ ویزا از مبادی رسمی و شرکت‌های مجاز معرفی شده از طرف سازمان حج و زیارت، برای این سفر اقدام کنند.

مراسم اربعین که به مناسبت سالگرد چهلمین روز کشته شدن امام سوم شیعیان در کربلا بر پا می‌شود، امسال در روزهای پایانی آبان‌ماه برقرار خواهد بود.

این مراسم در سال‌های اخیر صحنه حضور میلیون‌ها زائر شیعه از کشورهای مختلف بوده و از جمله سال گذشته در آستانه اربعین وزارت کشور ایران اعلام کرد که بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار ویزا برای زائران ایران مایل به حضور در این مراسم صادر شده است.

سال گذشته اما وزارت کشور عراق از مقام‌های ایرانی به خاطر هجوم بدون روادید زائران ایرانی به یکی از مرزها، درگیری با مرزبان‌های آن کشور و آسیب زدن به موانع مرزی انتقاد کرد و مقام‌های ایرانی نیز مرز مهران را «به دلیل بی‌نظمی» مسدود کردند.

در آن زمان یک مقام محلی عراقی به خبرگزاری رویترز گفت شمار ایرانیانی که از مرز زرباطیه-مهران به طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند از «نیم میلیون نفر فرا رفته است».

XS
SM
MD
LG