لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

ولایتی: حسن نصرالله پیروز اصلی انتخاب میشل عون به ریاست‌جمهوری لبنان است


میشل عون، نامزد اصلی «جریان میهنی آزاد» و گروه حزب‌الله، به عنوان رییس‌جمهوری جدید لبنان انتخاب شده است.
میشل عون، نامزد اصلی «جریان میهنی آزاد» و گروه حزب‌الله، به عنوان رییس‌جمهوری جدید لبنان انتخاب شده است.

مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران انتخاب میشل عون به مقام ریاست جمهوری لبنان را پیروزی گروه حزب‌الله و بویژه رهبر آن حسن نصرالله، متحد ایران، دانست.

کرسی ریاست‌جمهوری لبنان ۲۹ ماه بود که به دلیل بن‌بست در توافق میان گروه‌های سیاسی این کشور و بویژه آبستراکسیون نمایندگان حزب‌الله و متحدان آن در پارلمان تا روز دوشنبه ۱۰ آبان خالی مانده بود.

مقام‌های ایران از جمله حسن روحانی، رییس جمهوری، و علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، انتخاب میشل عون را تبریک گفته‌اند.

آقای ولایتی در عین حال به خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران گفته که «یکی از شخصیت‌های پیروز اصلی این میدان، یقیناً جناب سیدحسن نصرالله رهبر مقاومت اسلامی در لبنان است».

این مقام ایرانی، «انتخاب میشل عون را ... یک پیروزی بزرگ برای مقاومت اسلامی» دانسته و تصریح کرده است: «پیروزی مقاومت اسلامی در لبنان در حقیقت پیروزی متحدین و دوستان ایران است».

وی افزوده که رهبر حزب‌الله لبنان به رغم «همه فشارهای داخلی و خارجی» از موضع خود مبنی بر معرفی میشل عون به عنوان نامزد ریاست جمهوری کوتاه نیامده است.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به نقش ایران در بن‌بست سیاسی برای انتخاب رییس‌جمهوری لبنان در دو سال‌ونیم گذشته، «غربی‌ها» و برخی کشورهای خاورمیانه که از آنها با عنوان «مرتجع» یاد کرده است، متهم کرد که «با بهره‌گیری از عوامل‌شان تلاش‌های بسیاری کردند تا با ایجاد اخلال، از تعیین رییس‌جمهوری جلوگیری کنند و یکی از عوامل طولانی شدن پروسه انتخاب رییس‌جمهوری در لبنان و ۳۰ ماه به طول انجامیدن آن هم همین مسئله بود».

جمهوری اسلامی ایران از اوایل دهه هشتاد میلادی که حزب‌الله لبنان را تاسیس کرد به این گروه کمک‌های مالی و تسلیحاتی فراوانی کرده است تا جایی که حسن نصرالله، رهبر این گروه، تیرماه امسال اعتراف کرد که «درآمد‌ها، هزینه‌ها، هر آنچه که خورده و نوشیده می‌شود، موشک‌ها و راکت‌های» حزب‌الله «همه از ایران دریافت می‌شود».

روز دوشنبه اعلام شد که میشل عون، نامزد اصلی «جریان میهنی آزاد» و گروه حزب‌الله، به عنوان رییس‌جمهوری جدید لبنان انتخاب شده است.

این اتفاق پس از آن میسر شد که جریان المستقبل به ریاست سعد حریری که در مجلس لبنان دارای ۳۳ کرسی است، در نهایت به ریاست‌جمهوری آقای عون رضایت داد.

انتظار می‌رود که آقای حریری به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور معرفی شود.

گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است که حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، نیز با میشل عون تماس گرفته و ضمن تبریک به او گفته است: «شما در یک دوره بسیار حساسی این بار مسوولیت را بر دوش گرفته‌اید؛ دوره‌ای که منطقه با دو تهدید رشد جریان‌های تکفیری و گروه‌های تروریستی و زیاده‌خواهی رژیم غاصب صهیونیستی مواجه است و ما یقیین داریم با انتخاب جنابعالی، جبهه مقاومت لبنان در برابر این دو تهدید، تقویت خواهد شد».

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید میشل عون در این تماس تلفنی گفته که «لبنان آمادگی دارد با تمام قوا در برابر هر گونه تهدید از سوی گروه‌های تروریستی و یا رژیم صهیونیستی بایستد».

تلویزیون «المنار» وابسته حزب‌الله لبنان نیز از پیام تبریک حسن نصرالله به میشل عون خبر داده است.

بر اساس یک سنت در لبنان، رییس‌جمهوری این کشور باید مسیحی، نخست‌وزیر سنی و رییس مجلس شیعه باشد.

XS
SM
MD
LG