لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

ادامه جنگ لفظی ترامپ و کلینتون پس از تحقیقات تازه اف‌بی‌آی


ترامپ و کلینتون
ترامپ و کلینتون

کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در واپسین روزها در سایه ایمیل‌های تازه‌ای از هیلاری کلینتون قرار گرفته است؛ دونالد ترامپ می‌گوید رقیب او «تهدیدی» برای آمریکا است در حالی‌که کلینتون تاکید کرده پلیس فدرال هیچ‌چیز خاصی در ایمیل‌ها پیدا نخواهد کرد.

روز دوشنبه ۱۰ آبان ماه، بخشی از سخنرانی‌های هر دو نامزد اصلی انتخابات ایالات متحده متمرکز بر موضوع ایمیل‌هایی بود، که رئیس پلیس فدرال آمریکا می‌گوید در کامپیوتر شخصی آنتونی وینر، نماینده پیشین حزب دمکرات پیدا کرده‌است. البته ایمیل‌های ارتباطی به خود وینر ندارد، بلکه به همسر پیشین او هما عابدین، از مشاوران ارشد کلینتون، ارتباط پیدا می‌کند. خانم عابدین از این کامپیوتر برای ردو‌بدل کردن هزاران ایمیل با خانم کلینتون استفاده کرده بود و اکنون بازرسان در حال تحقیق در این مورد هستند که آیا این ایمیل‌ها ربطی به استفاده کلینتون از سرور شخصی در زمان وزارت خارجه دارد و آیا در میان آن‌ها اطلاعات و پیام‌های محرمانه‌ای وجود دارد یا نه. ⇦​بیشتر بخوانید

دونالد ترامپ، که در پی انتشار اتهام‌های مختلف آزار جنسی و نواری از گفته‌های رکیکش در سال ۲۰۰۵ در مورد زنان، تحت فشار قرار داشت و در نظرسنجی‌های عمده از کلینتون عقب است، اکنون کلینتون را متهم به «فساد» کرده و می‌گوید پیروزی او تهدیدی برای آمریکا است.

آقای ترامپ در سخنرانی در میشگان گفته است اگر نامزد حزب دمکرات پیروز شود، تمام دوره ریاست‌جمهوری او در سایه ایمیل‌ها قرار خواهد گرفت «تحقیقات سال‌ها ادامه خواهد داشت. روند محاکمه احتمالا آغاز خواهد شد».

خانم کلینتون از سوی دیگر گفته اف‌بی‌آی هیچ‌چیز خاصی در ایمیل‌ها پیدا نخواهد کرد. نامزد حزب دمکرات پیشتر نیز تاکید کرده بود خواستار شفافیت و انتشار جزئیات در مورد ایمیل‌های تازه‌است. چراکه «رای‌دهندگان، سزاوار آگاهی کامل از واقعیت‌ها هستند».

او در عین حال در بخشی از سخنرانی انتخاباتی خود در روز دوشنبه، توانایی‌های ترامپ برای کنترل جنگ‌افزارهای هسته‌ای را هدف قرار داده و تاکید کرده رقیب جمهوری‌خواه او «هیچ درکی» از جنگ‌افزار هسته‌ای ندارد: «من حتی مطمئن نیستم که او بداند یک بمب هسته‌ای می‌تواند میلیون‌ها کشته برجای بگذارد».

جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، از سوی دیگر تحت فشار نمایندگان و سیاستمداران عمده حزب دمکرات قرار گرفته که می‌گویند مطرح کردن موضوع ایمیل‌های تازه در فضا و شرایط فعلی، ممکن است با اهداف جناحی و «استانداردهای دوگانه» صورت گرفته باشد.

اف‌بی‌ای، تحت مدیریت آقای کومی، پیش از این گفته بود در مورد استفاده کلینتون از‌ سرور شخصی در زمان وزارت خارجه، اعلام جرم علیه او را توصیه نمی‌کند. جیمز کومی پیش‌تر از این کار کلینتون انتقاد کرده و آن را بی‌احتیاطی توصیف کرده بود، اما در عین حال گفته بود «هیچ دادستان معقولی در مورد این پرونده اعلام جرم نخواهد کرد».

مدیر اف‌بی‌آی اما روز جمعه گذشته نامه‌ای به کنگره فرستاد و گفت در حال تحقیق در مورد ایمیل‌های تازه‌ای‌ست. جزئیات چندانی از روند تحقیقات و یافته‌های احتمالی منتشر نشده و حتی مشخص نیست این تحقیقات تا چه زمانی به درازا خواهند کشید.

XS
SM
MD
LG