لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

مجلس ایران به هر سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی رای اعتماد داد


از راست: فخرالدین احمدی دانش آشتیانی (آموزش و پرورش)، مسعود سلطانی‌فر (وزارت ورزش و جوانان) و رضا صالحی امیری (وزارت ارشاد)
از راست: فخرالدین احمدی دانش آشتیانی (آموزش و پرورش)، مسعود سلطانی‌فر (وزارت ورزش و جوانان) و رضا صالحی امیری (وزارت ارشاد)

مجلس شورای اسلامی به صلاحیت هر سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان، رای اعتماد داد.

در جلسه‌ای که از صبح سه‌شنبه ۱۱ آبان شروع شد و تا بعدازظهر به طول کشید، صلاحیت رضا صالحی امیری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود سلطانی‌فر برای وزارت ورزش و جوانان و فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی برای وزارت آموزش و پرورش، تایید شد.

آقای دانش‌آشتیانی در میان سه گزینه پیشنهادی کمترین رای موافق و بیشترین رای مخالف را به دست آورد. او ۱۵۷رای موافق ،۱۱۱ رای مخالف و شش رای ممتنع گرفت.

صالحی امیری ۱۸۰ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و شش رای ممتنع به دست آورد و سلطانی‌فر هم ۱۹۳ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۹ رای ممتنع گرفت.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در جلسه صبح مجلس، سخنرانی تقریبا یک ساعته‌ای انجام داد و با دفاع از عملکرد دولت خود، از مجلس خواست به هر سه وزیر پیشنهادی خود رای اعتماد بدهد.

مخالفان آقای دانش‌آشتیانی معتقد بودند که تحصیلات او در رشته مهندسی عمران، ارتباطی به وزارت آموزش و پرورش ندارد.

حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین هم گفت که فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی «بازیگر سیاسی» و «بازیگر فتنه» است.

آقای حسینی افزود: «دانش‌آشتیانی موسس حزب منحله مشارکت، عضو فراکسیون مشارکت مجلس ششم، عضو شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی معین، امضاءکننده‌ بیانیه‌های مختلف در سال ۸۸ و حمایت کننده از تحصن‌های غیر قانونی بوده است. اسناد آن را می‌دهم بیایید ببینید».

این نماینده مجلس گفت که دانش‌آشتیانی «به جرم فتنه بازداشت» شده بود.

«فتنه» نامی است که تعدادی از اصولگرایان و طرفداران رهبر جمهوری اسلامی بر اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران سال ۸۸ گذاشته‌اند.

فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی در واکنش، خود را «وفادار به انقلاب و توصیه‌ها و منویات مقام رهبری» دانست و گفت که «یک روز هم بازداشت نشده» و «نماینده مجلس ششم هم نبوده» است.

رضا صالحی امیری هم از سوی برخی دیگر از نمایندگان به «حضور در فتنه» متهم شد اما وی این مسئله را رد کرد.

او همچنین گفت: «ولله معتقد به ولنگاری و لیبرالیسم فرهنگی نیستم چون لیبرالیسم فرهنگی مبتنی بر اومانیسم، سکولاریسم و فمنیسم است در حالی که اندیشه دینی ما مبتنی بر وحدانیت،‌ شریعت و فقاهت است. نمی‌توان در جامعه‌ای که مبانی آن وحدانی است لیبرالیسم را تقویت کنیم».

آقای امیری گفت که برای «نام و نان» مسئولیت را قبول نکرده بلکه این کار را «برای کمک به اهالی فرهنگ» انجام داده است.

مسعود سلطانی‌فر هم که برای وزارت ورزش و جوانان معرفی شده بود، مانند دو گزینه دیگر به حضور در «فتنه» متهم شد اما او نیز در نهایت توانست از مجلس دهم رای اعتماد بگیرد.

XS
SM
MD
LG