لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

حال و هوای کارزارهای انتخاباتی؛ دو روز مانده به انتخابات آمریکا


بنا بر اعلام مراکز انتخاباتی در ایالت‌های مختلف آمریکا، تاکنون بیش از ۳۷ میلیون نفر پیش از موعد رأی داده‌اند، و شمارش آرای این افراد نشان می‌دهد انتخابات پیش رو تا حدودی انتخاباتی غیرقابل پیش‌بینی است که تنها پایان شمارش آرا نتیجه را مشخص خواهد کرد.

آمار چه می‌گویند؟

آخرین ساعات مبارزه انتخاباتی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در حالی سپری می‌شود که هر دو نامزد برنامه فشرده‌ای را برای ۴۸ ساعت آینده تدارک دیده‌اند. روز جمعه دونالد ترامپ اعلام کرد برای تغییر آرای ایالت‌های دموکرات، آخرین سفرهایش به ایالت‌هایی خواهد بود که به طور سنتی دموکرات هستند اما در این انتخابات شانس او برای پیروزی در این ایالت‌ها بالا رفته است.

او قرار است روز یکشنبه و دوشنبه را در ایالت مینه‌سوتا که از ۱۹۷۲ تا کنون به هیچ نامزد جمهوری‌خواهی رأی نداده، سفر کند. سفر به میشیگان نیز در برنامه او قرار دارد؛ جایی که روز دوشنبه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز برای خانم کلینتون کمپین خواهد کرد.

آمار نشان می‌دهد در ایالت میشیگان که از ۱۹۸۸ تا کنون از نامزدهای دموکرات حمایت کرده، اینک آرای هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ به یکدیگر نزدیک شده است.

در نظرسنجی اخیر که فاکس‌نیوز منتشر کرده، خانم کلینتون با دو درصد از آقای ترامپ جلو است. اما واشنگتن پست در نظرسنجی روزانه خودش گفته است خانم کلینتون چهار درصد از آقای ترامپ پیشی گرفته است.

مسئله دیگری که آمار نشان می‌دهد، کاهش مشارکت آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در این انتخابات است. در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۲ مشارکت این گروه کاهشی بیش از دو میلیون نفری را نشان می‌دهد؛ مسئله‌ای که در مورد لاتین‌تبارها برعکس گزارش شده و میزان مشارکت آنها در این انتخابات به طور چشمگیری بالا رفته است.

در کمپین دو کاندیدا چه می‌گذرد؟

روز شنبه، آقای ترامپ در جمع مردم کارولینای شمالی بار دیگر بر برنامه‌های خود تأکید کرد و گفت «تنها سه روز دیگر مانده تا تغییری که در تمام زندگی خود منتظر آن بودید رخ دهد».

او بار دیگر با انتقاد از هیلاری کلینتون او را کاندیدای دیروز خطاب کرد و گفت: «الان زمان آن رسیده است که پیوندهای خود را با سیاستمداران گذشته قطع کنیم. ما، شما، شما، ما، جنبش آینده هستیم. کلینتون نامزد گذشته است».

در مقابل مجله معتبر نیویوکر از دونالد ترامپ و حضورش به عنوان کاندیدای جمهوری‌خواهان به عنوان مرگ نخبه‌گرایی در آمریکا یاد کرده و می‌نویسد پدیده ترامپیسم خطر بزرگی برای هر دو حزب مطرح آمریکاست.

شب گذشته نیز در ایالت نوادا فردی که قصد داشت پلاکاردی با شعار علیه ترامپ را در میان جمعیتی که وی در آن سخنرانی می‌کرد بالا ببرد مورد حمله طرفداران ترامپ قرار گرفت و نظم جلسه به هم خورد و برای دقایقی دونالد ترامپ را از محل سخنرانی دور کردند.

اما کمپین خانم کلینتون که پس از گزارش اخیر اف بی آی تحت فشار قرار گرفته، بار دیگر با خبری تازه روبه‌رو شد. روز شنبه آسوشتیدپرس خبر داد که بنیاد خیریه کلینتون‌ها در زمانی که او وزیر خارجه ایالات متحده بوده، یک میلیون دلار هدیه از سوی دولت قطر دریافت کرده بدون آنکه این مسئله را به وزارت خارجه گزارش دهد.

این خبر آن طور که تحلیلگران می‌گویند می‌تواند در این ساعات پایانی به ضرر خانم کلینتون تمام شود با این حال او روز شنبه بار دیگر بر برنامه‌های خود برای چهار سال آینده تأکید کرد و گفت همان طور که در تمامی سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود برای حقوق زنان و کودکان جنگیده، این مسیر را ادامه خواهد داد.

برخی از شرکت‌ها و مؤسسات اداری از کارمندان خود خواسته‌اند روز سه‌شنبه پای صندوق‌های رأی بروند، و شرکت‌هایی چون جنرال موتورز یا فورد، غیبت کارکنان خود در روز انتخابات را مرخصی با حقوق در نظر خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG