لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

بازداشت شش تن در اراک به اتهام کشت مزرعه ماری جوآنا


یک بسته ماری جوانا، عکس تزئینی است
یک بسته ماری جوانا، عکس تزئینی است

علی اصغر سلطانی، معاون دادستان اراک، روز دوشنبه ۱۷ آبان از بازداشت شش تن به اتهام کشت مزرعه ماری جوآنا و کشف مقادیری سلاح از آنها خبر داد.

علی اصغر سلطانی با اعلام این موضوع در گفت و گو با خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، افزود: در شهرهای دیگر استان مرکزی نیز پرونده های مربوط به کشت ماری جوآنا تشکیل شده است.

او افزود: شش نفری که در شهر اراک بازداشت شدند اداره یک مزرعه کشت «شاهدانه» را برعهده داشته اند.

به گفته این مقام قضایی، در زمان بازداشت این افراد «بذرهای شاهدانه در مرحله کشت کشف شده و هنوز به مرحله تولید ماری جوآنا نرسیده» بودند.

برای این شش تن، پرونده هایی با عنوان اتهامی «کشت شاهدانه به قصد تولید مواد مخدر و نگهداری سلاح ها و مهمات غیرمجاز جنگی» تشکیل شده است.

معاون دادستان اراک اضافه کرد: «اسلحه های جنگی غیرمجازی در محلی در مزرعه مخفی شده بود و متهمان به وسیله آن از مزرعه محافظت می کردند.»

به گفته او، در حال حاضر پنج تن از این افراد با قرار وثیقه آزادند و شخص دیگر، همچنان در بازداشت به سر می برد.

ماری جوآنا ماده ای سبز رنگ و گاه خاکستری است که از برگ خشک شده شاهدانه به دست می آید و عاملی که پس از مصرف این ماده بر کارکرد مغز تاثیر می گذارد، تی.اچ.سی یا تتراهیدروکانابینول نام دارد.

در حال حاضر، ماریجوانا با نامهای علف، گرس، وید یا جوینت در ایران مصرف می شود و رسانه ها از رشد کشت این ماده در شهرهای مختلف خبر می دهند.

آنطور که رسانه های ایران گزارش کرده اند ماری جوآنا «به شکل های متفاوت از جمله گلخانه ای و یا به روش مزرعه ای در سطح تولیدی خانگی و یا در وسعت بالا در برخی مناطق کاشت و برداشت می شود.»

در سال های گذشته نیز این رسانه ها از کاشت ماری جوآنا در آپارتمان های تهران و شهرهای دیگر خبر داده اند و بر اساس گزارش ها، همچنین صفحاتی در فضای مجازی نحوه کاشت این گیاه را آموزش می دهند.

پرویز افشار٬ سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، شهریور ماه امسال از «کشت غیرقانونی انواع مخدرها» در برخی مناطق ایران خبر داده و از مردم خواسته بود «تولید و عرضه انواع مخدرها به ویژه ماری جوآنا» را گزارش دهند.

آذر ماه سال گذشته نیز علیرضا پریور، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمان، میزان کاشت ماری جوآنا در گلدان های خانگی در این استان را «بسیار نگران کننده» ارزیابی کرده بود.

سه سال پیش هم ماموران نیروی انتظامی از کشف یک مزرعه ماری جوآنا در شهر ماهان در نزدیکی کرمان خبر داده بودند.

خبرگزاری مهر نیز در تیر ماه نوشت: معاونت اطلاعات سپاه ناحیه ساوجبلاغ با بهره گیری از منابع اطلاعاتی خود موفق شد مزرعه ای را که در آن گیاه ماری جوآنا کشت می شد، کشف و منهدم کند.

پیشتر اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی، در سال ۸۶ گفته بود در ارتفاعات فارس و کهگیلویه و بویراحمد به دلیل رطوبت بالا و عدم امکان دسترسی آسان، «تعدادی سودجو در اراضی ملی و منابع طبیعی» اقدام به کشت خشخاش می کنند.

XS
SM
MD
LG