لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

روزنامه اعتماد: هشت صیاد ایرانی گروگان دزدان دریایی سومالی زیر شکنجه کشته شده‌اند


عکس منتشر شده در ایسنا از تعدادی از صیادان ایرانی که در اسارت دزدان دریایی سومالی به سر می برند (عکس از آرشیو)
عکس منتشر شده در ایسنا از تعدادی از صیادان ایرانی که در اسارت دزدان دریایی سومالی به سر می برند (عکس از آرشیو)

روزنامه اعتماد در شماره روز دوشنبه ۱۷ آبان خود گزارشی از وضعیت ۲۱ صیاد ایرانی را منتشر کرده که از حدود ۱۷ ماه پیش توسط دزدان دریایی در سومالی به گروگان گرفته شده اند و دراین مدت هشت نفر از آنان به علت «شکنجه‌های جسمی» کشته شده اند.

براساس این گزارش،این ۲۱ نفر در بهمن ماه ۹۳ از کنارک در استان سیستان و بلوچستان با یک لنج به آبهای دریای عمان رفته و در روز ششم فروردين‌ماه ٩٤ از سوی دزدان دریایی سومالی دزدیده شده اند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به گفته این روزنامه، هشت نفر از اين صيادان به علت «شكنجه‌های جسمی» دزدان دريايی كشته شده، چهار نفر از آنها به كمك دولت سومالی موفق به فرار شده‌اند و يك نفرنیز به تنهايی از دست دزدان دريايی فرار كرده است.

این روزنامه خبر داد که دزدان دريايی هشت نفر باقیمانده را به دو گروه ٤ نفره تقسيم كرده‌اند و برای آزادی ناخدای این لنج و نزدیکان او ۱۵۰ هزار دلار و برای آزادی ۴ نفر دیگر۳۰ هزار دلار خواسته اند.

پروين صباحی، همسر جمال‌الدين دهواری ناخدای گروگان گرفته شده، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت که نمی تواند این مبلغ را تهیه کند و «مسوولان هم تاكنون هيچ كمكی برای آزادی آنها نكرده‌اند».

به گفته خانم صباحی،دزدان دریایی « يك مترجم ايرانی گرفته‌اند» و از طریق این مترجم با خانواده گروگانها صحبت می کنند.

وی گفت که در روزهای اول پس از گروگان گرفته شدن صیادان،دزدان دریایی شوهرش را «شكنجه می‌كردند و گوشی تلفن را جلوی دهانشان می‌گذاشتند و آنها فرياد می‌زدند».

همسر ناخدای گروگان گرفته شده گفت: «دختر ١٨ ساله‌ام تازه دانشگاه قبول شده بود اما من پولی برای ثبت نام كردن او نداشتم. به او گفتم خانه بماند تا ان‌شاءالله سال بعد پدرش برگردد و خرج دانشگاهش را بدهد. دختر كوچكم هر شب بهانه پدرش را می‌گيرد. می‌گويد چرا ما پول نداريم تا بابا را آزاد كنيم. گوشواره‌هايش را می‌آورد و به دستم می‌دهد و مي‌گويد بيا اينها را ببر بفروش و بابا را آزاد كن».

بستگان یکی از صیادان ربوده شده نیز به روزنامه اعتماد گفته است که دو ماه پیش ۸۰ میلیون تومان به حساب دزدان دریایی واریز کرده اما آنها گروگانهای مورد نظر را آزاد نکرده اند.

وی اضافه کرد:«واريز پول هيچ كمكی به آزادی صيادان نمی ‌كند... آنها هر بار كه تماس می‌گيرند، می‌گويند كه ما بايد يك فرد پاكستانی را اطراف خودمان پيدا كنيم كه بلد باشد با آنها حرف بزند».

درسالهای گذشته نیز تعدادی از صیادان و ملوانان ایرانی توسط دزدان دریایی در سومالی به گروگان گرفته شده اند.

در آذر ماه سال گذشته ۱۵ سرنشین یک قایق ماهیگیری که توسط دزدان دریایی اهل سومالی ربوده شده بودند، پس از تبادل آتش از سوی نیروهای امنیتی سومالی و در نتیجه کشته شدن تعدادی از دزدان، آزاد شده بودند.

پیشتر و در شهریور ماه سال ۹۴ خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که یک قایق ماهیگیری ایرانی که بیش از ۵ ماه در اسارت ماهیگیران سومالیایی بود، توانسته از دست آنها بگریزد.

در آبان سال ۹۴ نیز مقام‌های سومالی خبر داده بودند که چهار ماهیگیر ایرانی با تلاش‌های نیروهای امنیتی این کشور از دست گروهی از دزدان دریایی نجات پیدا کردند.

سومالی از جمله کشورهایی است که سال گذشته پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و سفیر خود را از تهران فراخواند.

دزیده شدن تعدادی از صیادان ایرانی درحالی است که مقامات نیروی دریایی ارتش ایران از حضور ناوهای این نیرو در خلیج عدن برای مقابله با دزدان دریایی خبر داده اند.

خلیج عدن در حاشیه کشور آفریقایی سومالی و کشور درگیر جنگ یمن قرار دارد و سال‌هاست که به محلی برای جولان دزدان دریایی بدل شده است.

نیروی دریایی ارتش ایران در مرداد ماه ۹۴ اعلام کرده بود که دو گروه از دزدان دریایی که در «مقاطع مختلف زمانی» به یک نفتکش ایرانی در خلیج عدن حمله کرده بودند، با واکنش ناوگروه سی و پنجم نیروی دریایی مواجه شده و منطقه را ترک کرده‌اند.

درهمین حال حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران بارها در واکنش به گزارشها درباره ارسال اسلحه توسط ناوهای این نیرو برای شیعیان حوثی در یمن، دلیل حضور ناوهای این نیرو در خلیج عدن را «حفظ منافع اقتصادی جمهوری اسلامی» در مقابله با دزدان دریایی اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG