لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

روز کاری شلوغ ترامپ همزمان با ادامه اعتراض‌ها؛ ترامپ لحن خود را تعدیل کرد


دونالد ترامپ روز جمعه از تظاهرکنندگان مخالف خود به خاطر عِرق ملی‌شان ستایش کرد. او چند ساعت پیشتر آنها را «معترضان حرفه‌ای» خوانده بود که از سوی رسانه‌ها تهییج شده‌اند. همزمان گزارش شده که او روز «شلوغی» را برای تشکیل کابینه داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در توئیتی که بامداد جمعه ۲۱ آبان نوشت، گفته است: «عاشق این واقعیت هستم که گروه‌های کوچک معترضان شب گذشته احساسات‌شان را نسبت به کشور بزرگ‌شان نشان دادند. ما با هم خواهیم بود و مفتخر».

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا پنجشنبه شب توئیت کرده بود که «ما یک انتخابات باز و موفق داشتیم. اکنون معترضان حرفه‌ای که از سوی رسانه‌ها تهییج شده‌اند، در حال اعتراض هستند. این ناعادلانه است!»

عمده تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضان پس از معرفی دونالد ترامپ به عنوان نامزد پیروز در انتخابات روز هشتم نوامبر آمریکا، در حداقل هشت شهر این کشور برگزار شد. مخالفان از اینکه ترامپ حقوق مدنی آمریکایی‌ها را زیرپا بگذارد نگران هستند.

معترضان به رئیس‌جمهور منتخب، در این زمینه به دیدگاه‌های او در زمان کارزار انتخاباتی‌اش در خصوص مهاجران، مسلمانان، زنان و سایر اقلیت‌های قومی همراه با اعلام حمایت کوکلوس کلان‌ها و سایر گروه‌های افراطی سفیدپوست از او اشاره می‌کنند که می‌تواند موج خشونت را علیه اقلیت‌ها دامن بزند.

معترضان دونالد ترامپ در شرق آمریکا پنجشنبه شب برای دومین شب پیاپی در واشینگتن، بالتیمور، فیلادلفیا و نیویورک به خیابان‌ها ریختند، و در غرب آمریکا نیز در شهرهای لس‌آنجلس، سان فرانسیسکو و اوکلند در ایالت کالیفرنیا، پورتلند و اورگان راهپیمایی کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، پلیس تنها در شهر لس‌آنجلس ۱۸۵ نفر را بازداشت کرد.

پس از اینکه هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات‌ها، روز چهارشنبه انتخابات را به رقیب جمهوری‌خواه خود واگذار کرد، آقای ترامپ لحن‌اش را نسبت به زمان مبارزات انتخاباتی معتدل کرد و گفت که او رئیس‌جمهور تمام مردم آمریکا خواهد بود.

کمپین ترامپ چند روز پیش از انتخابات نیز حمایت کوکلاس کلان‌ها را رد کرد و گفت که او «تنفر را در هر شکل آن تقبیح می‌کند».

با این حال، گروه‌های حقوق مدنی و پلیس گزارش داد‌ه‌اند که چندین مورد حمله از سوی کسانی که خود را هوادار ترامپ معرفی کرده‌اند به گروه‌های اقلیت مشاهده شده است.

رویترز می‌گوید تظاهرات بیشتری برای آخر هفته برنامه‌ریزی شده است. مراسم سوگند دونالد ترامپ قرار است روز ۲۰ ژانویه برگزار شود.

تظاهرات پنج‌شنبه شب نسبت به چهارشنبه از وسعت کمتری برخوردار بود و عمده معترضان نیز نوجوانان و جوانان بودند.

رینس پریبوس، رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان، روز جمعه گفت رقابت میان دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون بسیار شدید بود ولی معترضان ترامپ باید نتیجه انتخابات را بپذیرند.

او به فراخوان ترامپ برای اتحاد و همچنین ملاقاتش با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، و رهبران جمهوریخواه را از دلایل ایجاد اطمینان درباره آینده دانست.

«روز پرکار در برج ترامپ»

دونالد ترامپ روز جمعه در توئیت تازه‌ای از «روزی شلوغ» برای تشکیل کابینه‌اش خبر داد ولی جزئیاتی در این زمینه اعلام نکرد.

او که در برج خود در شهر نیویورک به سر می‌برد بامداد جمعه نشستی را با اعضای ارشد ستادش برگزار کرد. او در توئیت خود نوشت که «روز پرکاری در نیویورک» داشته است.

آقای ترامپ افزوده است: «به زودی برخی تصمیمات بسیار مهم درباره کسانی که قرار است در دولت حضور داشته باشند اتخاذ می‌شود».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعضای ستاد او هیچ اطلاعاتی درباره برنامه رئیس‌جمهور منتخب در روزهای آینده اعلام نکرده اند.

آقای ترامپ روز پنجشنبه سنت‌ها را زیر پا گذاشت و حاضر نشد گروه خبرنگاران را که اخبار مربوط به رئیس‌جمهور را پوشش می‌دهند در جریان رفتن به ملاقات باراک اوباما همراه خود داشته باشد.

در تحولی دیگر، مارک زاکربرگ، بنیانگذار سایت فیسبوک روز جمعه گزارش‌ها مبنی بر اینکه این شبکه اجتماعی بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأثیر گذاشته است، را «حرفی مسخره» خواند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فیس‌بوک از سوی منتقدان متهم شده که با اجازه دادن به هم‌رسانی و اشتراک مجدد اخبار جعلی، اطلاعات غلط را گسترش داده است.

XS
SM
MD
LG