لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

افزایش شمار کشته‌شدگان حمله به خانقاه صوفیان در جنوب پاکستان


شمار کشته‌های انفجار بمب در یک خانقاه صوفیان در استان بلوچستان در پاکستان از مرز ۵۰ تن گذشت و بیش از ۱۰۰ تن نیز در این حادثه زخمی شده‌اند.

گزارش منابع خبری حاکی است که این انفجار در زیارتگاه موسوم به «شاه بلال نورانی» در منطقه خُضدار، و در شرایطی صورت گرفته که صدها تن برای رقص صوفیانه که هر غروب در این خانقاه انجام می‌گیرد، گرد آمده بودند.

بر اساس اعلام خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته، با این حال مقام‌های رسمی ایالتی می‌گویند که مشخص نیست عامل این حمله یک بمبگذار انتحاری است یا بمب از پیش تعبیه شده موجب این انفجار شده است.

منطقه بلوچستان پاکستان که این خانقاه در آن قرار دارد، امسال شاهد برخی از خونین‌ترین حمله‌ها بوده است، و شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در گذشته حملات فراوانی را در این منطقه غربی پاکستان ترتیب داده‌اند.

از جمله گروه حکومت اسلامی ماه گذشته مسئولیت انفجاری در یک آموزشگاه پلیس در منتطقه بلوچستان را برعهده گرفت که در نهایت بیش از ۶۰ کشته بر جا گذاشت.

گرچه اندکی بعد گروه ممنوعه لشکر جنگوی نیز ادعا کرد که در این حمله مشارکت داشته است.

این گروه شبه‌نظامی که عمدتاً در سال‌های گذشته حملاتی را علیه اقلیت شیعه در پاکستان ترتیب داده، مسئولیت چندین حمله عمده در استان بلوچستان را نیز بر عهده گرفته است.

استان بلوچستان پاکستان با کشورهای افغانستان و ایران هم مرز است، از منابع نفت و گاز برخوردار است اما صحنه حملات شبه‌نظامیان اسلام‌گرا، خشونت‌های فرقه‌ای و نیز تحرکات جدایی‌طلبانه بوده است.

XS
SM
MD
LG