لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

هوای تهران در وضعیت قرمز قرار گرفت


شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران اعلام کرد که هوای این شهر در روز یکشنبه،۲۳ آبان، در شرایط «ناسالم برای تمامی افراد» قرار گرفته که از آن با عنوان وضعیت «قرمز» نام برده می‌شود.

رسانه‌های ایران از جمله خبرگزاری فارس به نقل از شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران اعلام کردند که شاخص «ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون» در تهران روز یکشنبه بر روی عدد۱۵۴ قرار گرفته است.

هوای تهران در چهار روز گذشته نیز در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس»، قرار داشت.

بر اساس «معیار سطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا»، میزان «غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا» در محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ «ناسالم برای گروه حساس» (نارنجی) و در محدوده ۱۵۱ تا ۲۰۰ «ناسالم» (قرمز) اعلام شده است.

«کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران» مصوباتی برای کاهش آلودگی هوای تهران داشته که از جمله آنها طرح ترافیکی زوج و فردِ تردد خودرو در روزهای یکشنبه و دوشنبه و توقف فعالیت معادن شن و ماسه تا عادی شدن وضعیت هوا است.

براساس مصوبه این کمیته همچنین زنگ ورزش مدارس شهر تهران و ورزش‌های همگانی در پارک‌ها و مجموعه‌های ورزشی شهر تهران لغو شده است.

زمستان سال گذشته نیز هوای تهران و چند شهر بزرگ ایران در برخی از روزها به وضعیت «قرمز» رسیده بود که در تهران طرح ترافیکی زوج و فردِ تردد خودرو انجام شد و مهدکودک‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی در این شهر و شهرهای اصفهان، تبریز، اراک و کرج چندین بار تعطیل شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مجید آزادی، مدیر یکی از گروه‌های پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی، اعلام کرد که بر اساس پیش‌بینی‌ها آلودگی هوا و «پدیده وارونگی دما» در تهران تا آخر هفته ادامه دارد.

محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران، نیز گفت که منشا آلودگی هوا «پدیده وارونگی هواست».

در حالت «وارونگی هوا» یا دما بر خلاف حالت طبيعی، لایه هوای گرم هوای سرد پایین را محبوس می‌کند و مانع از بالا رفتن و دور شدن آلودگی از سطح شهر می‌شود.

XS
SM
MD
LG