لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

باهنر: قالیباف نامزدی در انتخابات را به اجماع اصولگرایان مشروط کرده است


رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، ائتلاف گروه‌های بزرگ اصولگرا، خبر داد که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، به شرط اجماع اصولگرایان و معرفی یک نامزد واحد از سوی این گروه، برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده، ابراز آمادگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا باهنر روز یکشنبه ۲۳ آبان، گفت که گروه جبهه پیروان خط امام و رهبری از تعدادی از نامزدهای احتمالی انتخابات که «کنار زمین خودشان را گرم می‌کنند»، از جمله «چهره‌های سوخته و شکست‌خورده» می‌خواهد که نامزد نشوند.

آقای باهنر همچنین اعلام کرد که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در انتخابات گذشته رأی دوم را آورده و نامزدی او از سوی اصولگرایان قابل بررسی است.

او شرط محمدباقر قالیباف برای نامزد شدن در انتخابات را «عاقلانه و مدبرانه» خواند و گفت که «این بار هر کسی که قصد کاندیداتوری دارد باید این شرط را اعلام کند که اجماع اصولگرایان صورت بگیرد».

جبهه پیروان خط امام و رهبری ائتلافی از ۱۷ گروه سیاسی اصولگراست که مشهور‌ترین آنها جامعه اسلامی مهندسین و حزب مؤتلفه اسلامی هستند. آقای باهنر که دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین است، در سال ۹۲ و پس از مرگ حبیب‌الله عسگراولادی، رئیس سابق جبهه پیروان خط امام و رهبری، به عنوان رئیس این جبهه انتخاب شد.

برخی رسانه‌ها از سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل، عزت‌الله ضرغامی و احمد توکلی به عنوان رقبای احتمالی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نام برده‌اند.

محمدرضا باهنر، احمد توکلی و عزت‌الله ضرغامی اعلام کرده‌اند که تصمیمی برای نامزدی در انتخابات آینده ندارد. محمدباقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل اما در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

سعید جلیلی نیز نامزدی خود در این انتخابات را تأیید یا تکذیب نکرده و گفته است «چیزی که تداوم نظام را تثبیت می‌کند این است که حرکت همواره باید رو به جلو باشد».

پیش از مخالفت علنی آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با نامزد شدن محمود احمدی‌نژاد، در رسانه‌ها از رئیس‌جمهور پیشین ایران نیز به عنوان یکی از نامزدهای این انتخابات نام برده می‌شد.

در همین حال محمد حسینی، وزیر ارشاد در دولت محمود احمدی‌نژاد و از اعضای شورای مرکزی جبهه یکتا، روز جمعه از رستم قاسمی، وزیر سابق نفت و فرمانده قرارگاه سازندگی سپاه و حمید رضا حاجی بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش و نماینده مجلس دهم، به عنوان نامزدهای این جبهه نام برده بود.

جبهه یکتا متشکل از تعدادی از مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد است اما اعضای این گروه پیش از این ارتباط تشکیلاتی با آقای احمدی‌نژاد را تکذیب کرده‌اند.

دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ برگزار می‌شود، و همزمان با آن، شهرهای مختلف ایران شاهد برگزاری پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز خواهند بود.

در این زمینه آقای باهنر گفت که افرادی که احتمال دارد در انتخابات شورای شهر نامزد شوند «احصا» شده‌اند و اصولگرایان باید از میان آنها تعداد مورد نیاز را انتخاب کنند.

او پیش‌بینی کرد که برخی از کاندیداهای ناموفق مجلس «دوربرگردان بزنند» و در انتخابات شورای شهر نامزد شوند.

معرفی نامزدی در کنار روحانی با «تاکتیک حفاظتی»

اما در حالی که آقای باهنر بر اجماع اصولگرایان تأکید کرده است، محمدجواد حق‌شناس،عضو حزب اعتماد ملی پیش‌بینی کرد که جریان اصولگرا نامزدهای متعددی را معرفی خواهد کرد تا عملکرد دولت حسن روحانی را نقد کنند و باعث ریزش آرای او شوند.

او در عین حال معرفی احتمالی گزینه‌‌‌ای در کنار حسن روحانی از سوی هواداران دولت را «تاکتیک حفاظتی» دانست و گفت که معرفی این نامزد خطری برای حامیان دولت نیست، بلکه «می‌تواند به کمک روحانی بیاید».

آقای حق‌شناس تأکید کرد که معرفی این نامزد می‌تواند «برای پیشگیری حوادث غیرمترقبه‌ای در سناریوهای مختلف از جمله عدم تأیید احتمالی» آقای روحانی از سوی شورای نگهبان «کارساز باشد».

او همچنین گفت که اصلاح‌طلبان هنوز وارد جزئیات انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نشده‌اند.

پیشتر در اواخر مردادماه عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان، خبر داده بود که «یکی از بزرگان جریان اصلاحات» در جلسه‌ای در منزل آقای روحانی به او هشدار داده که دارای سازمان رأی مستقل «نیست» و نمی‌تواند بدون آرای اصلاح‌طلبان رئیس‌جمهور شود.

آقای ناصری به نام شخصی که به گفته او در منزل حسن روحانی با او دیدار کرده، اشاره‌ای نکرده بود اما اشاره او می تواند به محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، باشد که پیش از این اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که این شورا با محوریت او فعالیت می‌کند.

این در حالی که پیش از آن محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت، در ۳۰ تیر امسال اعلام کرده بود که «گزینه اول و آخر اصلاح‌طلبان» آقای روحانی است و اگر او کاندیدا باشد، «هیچ فرد دیگری از جریان اصلاحات نامزد نخواهد شد».

در روزهای گذشته نیز تعدادی از اصلاح‌طلبان بر حمایت از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده تأکید کرده‌اند.

از جمله علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت، روز ۱۹ آبان شرط گذاشتن اصلاح‌طلبان برای حمایت از آقای روحانی را «بی‌معنی» خوانده و گفته بود که اصلاح‌طلبان چون از عملکرد رئیس‌جمهور «رضایت دارند» در انتخابات آینده نیز از او حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG