لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

ارجاع «حدود ده هزار همسرآزاری» به پزشکی قانونی تهران در شش ماه


طبق تازه‌ترین آمار مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، در شش ماه اول سال ۹۵، پرونده‌های ۲۲۴ مورد کودک‌آزاری و ۹ هزار و ۴۹۹ مورد همسرآزاری به این مرکز ارجاع شده ‌است.

آقای قادی پاشا این آمار را روز پنج‌شنبه، ۲۷ آبان، در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، ارائه کرده، اما جزئیات این پرونده‌ها را مطرح نکرده است.

بر اساس این آمار، در تهران هر روز بیش از یک پرونده کودک‌آزاری و بیش از ۵۲ پرونده همسرآزاری به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود.

حبیب‌الله مسعودی، معاون سازمان بهزیستی، پیش از این اعلام کرده بود که از۶۵۰ هزار تماس با اورژانس اجتماعی در سال گذشته،۱۵۰ هزار تماس مرتبط با فعالیت این اورژانس بوده و هشت و نیم درصد از این تماس‌ها مربوط به کودک‌آزاری بوده است.

بر اساس این آمار، در سال گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ تماس یعنی روزانه بیش از ۳۴ تماس با اورژانس اجتماعی درباره کودک‌آزاری در ایران گرفته شده است.

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی از کودک‌آزاری در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

از جمله در آبان‌ماه پس از انتشار گزارش‌هایی از آزار یک کودک سه ساله به نام ستایش در رفسنجان در استان کرمان، محمود حیدری، رئیس بهزیستی رفسنجان، گفته بود که روی بدن این دختر «آثار کبودی، زخم و سوختگی با سیگار مشاهده می‌شود».

حمید ملانوری، فرماندار رفسنجان، نیز اعلام کرد که مادر این کودک بازداشت شده و حکم بازداشت پدرش که فراری است، نیز صادر شده است.

برخی از تحلیل‌گران فقر، بیکاری، اعتیاد به مواد مخدر و وجود خشونت در جامعه را از دلایل کودک‌آزاری در ایران اعلام می‌کنند.

در همین حال حسین احمدی، وکیل دادگستری، روز پنج‌شنبه در یادداشتی در خبرگزاری ایسنا نوشت که «متاسفانه برداشت بسیاری در مورد کودک‌آزاری، صرفا کتک‌کاری تا حد مرگ کودک است، این در حالی است که هر نوع رفتار و کردار بزرگسالان که موجب آسیب روحی، روانی و جسمی کودک شود، کودک‌آزاری تلقی می‌شود».

روز ۱۹ نوامبر برابر با ۲۸ آبان‌ماه، روز جهانی پیشگیری از کودک‌آزاری و منع خشونت با کودکان است.

آمار ارائه شده از سوی مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره همسرآزاری اما بسیار بیشتر از آمار مطرح شده پیشین از سوی مقامات دولتی است.

آقای قادی پاشا از ارسال ۹ هزار و ۴۹۹ پرونده به پزشکی قانونی در شش ماه اول امسال یعنی بیش از ۵۲ پرونده در روز خبر داده است.

این آمار در حالی بیان شده که مقامات سازمان بهزیستی در سال‌های گذشته از حدود ۲۵ یا ۳۰ تماس روزانه با اورژانس اجتماعی درباره همسرآزاری در کل ایران خبر داده‌اند.

از جمله به گفته حبیب‌الله مسعودی، معاون سازمان بهزیستی، شش درصد از تماس‌ها با اورژانس اجتماعی در سال گذشته یعنی ۹ هزار تماس مربوط به همسرآزاری بوده که با محاسبه این اعداد مشخص می شود، روزانه بیش از ۲۴ تماس با اورژانس اجتماعی کشور درباره همسرآزاری گرفته شده است.

بر اساس آمارها اکثر موارد همسرآزاری از سوی مردان و حدود سه درصد از همسر‌آزاری‌ها از سوی زنان انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG