لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

تابش: در حال حاضر روحانی گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات است


محمدرضا تابش، از چهره‌های اصلاح‌طلب مجلس، از انتخاب اعضای کمیته‌های سه‌گانه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها خبر داده و گفته است که در حال حاضر حسن روحانی نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده است

آقای تابش در عین حال امکان بحث درباره افراد دیگری را در این زمینه منتفی ندانسته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا تابش، روز یکشنبه ۳۰ آبان، گفته است که کمیته‌های سه‌گانه امور استان‌ها، تعامل با شخصیت‌ها و امور راهبردی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مشخص شده‌اند و هفته آینده کار خود را آغاز می‌کنند.

به گفته آقای تابش، شورای عالی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها هنوز وارد تعیین مصادیق نشده است.

او اعلام کرده که در حال حاضر حسن روحانی گزینه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ است، اما ممکن است درباره افراد دیگری هم بحث و تبادل نظر انجام شود.

به گفته آقای تابش، گرایش اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراهای شهر، بیشتر به سمت جوانان، متخصصان و زنان است و اگر بتوانند راهبردهای خود را در این انتخابات که در سطح منطقه‌ای برگزار می‌شود اجرا کنند، در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز می‌توانند موفق باشند.

در روزهای گذشته تعدادی از اصلاح‌طلبان بر حمایت از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده تأکید کرده‌اند و مصطفی تاج‌زاده، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، پیش‌بینی کرده آقای روحانی در انتخابات سال ۹۶ «قطعاً» پیروز می‌شود.

آقای تاج‌زاده روز ۲۴ آبان در دیدار با تعدادی از دانشجویان در عین حال گفته بود که «ما از آقای روحانی بی‌قید و شرط دفاع نمی‌کنیم. ما حرف داریم، اما دفاع می‌کنیم چون نظارت استصوابی شورای نگهبان گزینه دیگری برای ما نگذاشته است».

او در عین حال با اشاره به تحلیل‌ها درباره شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، به دلیل تعدد نامزدها گفته بود که اگر اصلاح‌طلبان بخواهند در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ از نامزد دیگری به جز حسن روحانی حمایت کنند، «هزار و یک مسئله پیش می‌آید».

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت، نیز روز ۱۹ آبان شرط گذاشتن اصلاح‌طلبان برای حمایت از آقای روحانی را «بی‌معنی» خوانده و گفته بود که اصلاح‌طلبان چون از عملکرد رئیس‌جمهور «رضایت دارند» در انتخابات آینده نیز از او حمایت می‌کنند.

پیشتر در اواخر مردادماه عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان، خبر داده بود که «یکی از بزرگان جریان اصلاحات» در جلسه‌ای در منزل آقای روحانی به او هشدار داده که دارای سازمان رأی مستقل «نیست» و نمی‌تواند بدون آرای اصلاح‌طلبان رئیس‌جمهور شود.

آقای ناصری به نام شخصی که به گفته او در منزل حسن روحانی با او دیدار کرده، اشاره‌ای نکرده بود اما اشاره او می‌تواند به محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، باشد که پیش از این اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که این شورا با محوریت او فعالیت می‌کند.

پیش از این هم محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت، در ۳۰ تیر امسال اعلام کرده بود که «گزینه اول و آخر اصلاح‌طلبان» آقای روحانی است و اگر او کاندیدا باشد، «هیچ فرد دیگری از جریان اصلاحات نامزد نخواهد شد».

در مقابل برخی از شخصیت‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که در مقابل حسن روحانی نامزد معرفی خواهند کرد اما این نامزد هنوز مشخص نشده است.

برخی رسانه‌ها از سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل، عزت‌الله ضرغامی و احمد توکلی به عنوان رقبای احتمالی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نام برده‌اند.

در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها محمدرضا باهنر، احمد توکلی و عزت‌الله ضرغامی اعلام کرده‌اند که تصمیمی برای نامزدی در انتخابات آینده ندارد، غلامعلی حدادعادل از مشخص نبودن کاندیدای اصولگرایان خبر داده، و محمدباقر قالیباف هم نامزدی خود را مشروط به اجماع اصولگرایان کرده است.

سعید جلیلی نیز نامزدی خود در این انتخابات را تأیید یا تکذیب نکرده و گفته است «چیزی که تداوم نظام را تثبیت می‌کند این است که حرکت همواره باید رو به جلو باشد».

پیش از مخالفت علنی آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با نامزد شدن محمود احمدی‌نژاد، در رسانه‌ها از رئیس‌جمهور پیشین ایران نیز به عنوان یکی از نامزدهای این انتخابات نام برده می‌شد.

XS
SM
MD
LG