لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

مجوز فروش ایرباس به ایران در «راستای اجرای تعهدات آمریکا صادر شد»


جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گفته است، صدور مجوز از سوی وزارت خزانه داری آمریکا به شرکت هواپیمایی ایرباس برای فروش هواپیما در چارچوب اجرای تعهدات واشینگتن در قبال توافق هسته ای، برجام، انجام شده است.

به گزارش رویترز شرکت هواپیمایی ایرباس روز سه شنبه اعلام کرده است که مجوز دوم برای نهایی کردن فروش هواپیما به ایران را دریافت کرده است.

این در حالی است که در همین روز پیشتر یک مقام مطلع وزارت خزانه‌داری آمریکاگفته بود که این وزارتخانه مجوز لازم فروش ۱۰۶ هواپیمای مسافربری به شرکت هواپیمایی ایران ایر را برای شرکت ایرباس فرانسه صادر کرده است.

در همین زمینه، جان کربی در کنفرانس خبری روز سه شنبه خود در پاسخ به پرسشی در خصوص خبر صدور مجوز برای فروش هواپیماهای ایرباس به ایران، تصریح کرده است: من به طور اساسی به شما اطمینان می دهم که ما اقدامی جز عمل کردن به تعهدات خود انجام نمی دهیم. اقداماتی مانند آنچه که امروز در خصوص صدور مجوز‌ها درباره آن صحبت می شود، اگر نگویم ماه‌ها بلکه هفته‌ها است که درباره آنها برنامه ریزی شده است.

وی اضافه کرده است: چنین اقداماتی را نمی شود یک شبه انجام داد بلکه نیازمند برنامه ریزی است. وزارت خزانه داری، البته خودشان باید در این خصوص حرف بزنند، خیلی جدی روی این مساله کار کرده است، قصدی هم وجود ندارد که بخواهد آخرین تلاش را انجام دهد تا اقدامات غیر قابل برگشت پذیر شوند، بلکه موضوع اجرای تعهدات ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است: بدون این که قصد گمانه زنی در خصوص اقداماتی که دولت آینده (درقبال توافق هسته ای) انجام خواهد داد یا نه داشته باشم، باید برای این نکته مهم تاکید کنم که این توافق، توافقی بین ایران و آمریکا نیست، بلکه توافقی بین المللی و چند جانبه است.

جان کربی گفته است: ویژگی‌های این توافق، به مثابه توافقی بین المللی، می بایست مد نظر گرفته شود. ما همچنان به طور جدی به درستی و صحت این توافق باور داریم و این که می تواند امنیت متحدان ما در منطقه و مردم آمریکا را تامین کند.

این در حالی است که پل رایان، رییس مجلس نمایندگان،‌ کوین مک کارتی، رهبر اکثریت جمهوریخواه و اد رویس، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در نامه ای به باراک اوباما از وی خواسته اند تا از صدور مجوزهای و قوانین تازه در خصوص گسترش سرمایه گذاری در ایران در دو ماه آخر کار خود خودداری کند.

در همین زمینه، کوین مک کارتی در بیانیه ای گفته است است باراک اوباما نباید اجازه دهد که هواپیماهای ایرباس به ایران فروخته شود.

این نماینده کنگره آمریکا در بیانیه خود تصریح کرده است: اقداماتی از این دست باعث می شود که ضرورت بررسی تمامی گزینه هادر خصوص این توافق شکست خورده توسط دولت دونالد ترامپ بیشتر احساس شود.

از سوی دیگر، شرکت هواپیمایی ایرباس روز سه شنبه تایید کرده است که دو مجوز در خصوص فروش ۱۱۸ هواپیمای مسافر بری به ایران از وزارت خزانه داری آمریکا دریافت کرده است.

این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا روز ۲۷ آبان طرحی را به تصویب کرد که بر اساس آن، فروش هواپیماهای مسافربری به ایران ممنوع می‌شود.

این لایحه با ۲۴۳ رای موافق در برابر ۱۷۴ رای مخالف تصویب شد، و قانونگذاران آمریکایی وزارت خزانه‌داری این کشور را موظف کردند تا از صدور مجوز برای بانک‌های آمریکایی به منظور انجام مبادلات مالی مربوط به فروش هواپیماهای مسافربری به ایران خودداری کند.

XS
SM
MD
LG