لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

ایران در الجزایر خودرو می سازد


سمند
سمند

شرکت ایران خودرو که پیش از این برای تولید خودرو در آفریقا در کشورهای سنگال و مصر شانس خود را آزمایش کرده بود حالا برای تولید خودرو به سراغ کشور الجزایر رفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با ایجاد شرکت «جوینت ونچر ایکو» الجزایر بین شرکت ایران خودرو و شرکت فامووال و ارسال تجهیزات خط تولید توسط ایران خودرو، احداث سایت مونتاژ محصولات ایران خودرو به صورت رسمی عملیاتی شده است.

سعید تفضلی، معاون صادرات و امور بین‌الملل ایران خودرو با اشاره به روند اجرای پروژه احداث خط مونتاژ در شهر الجزیره گفته است: «در ماه‌های پایانی سال گذشته توافقنامه صادرات و احداث کارخانه مونتاژ محصولات در کشور الجزایر با شرکت فامووال منعقد شد. توافقات برای احداث سایت انجام و تجهیزات راه اندازی خط مونتاژ ساخته شده است.»

وی افزوده است: «تا اسفند ماه که نصب تجهیزات انجام شود خودرو به صورت قطعات نیمه منفصله صادر و از خرداد ماه تولید قطعات منفصله آغاز خواهد شد. در سال ۲۰۲۰ به تولید ۲۵ هزار دستگاه رانا، دنا و سورن خواهیم رسید که در کنار آن برنامه خودکفایی محصولات برای سازندگان الجزایری هم پیش بینی کرده ایم که به ۴۰ درصد خودکفایی در سال ۲۰۲۰ خواهیم رسید، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو به صورت تجهیز خطوط تولید و ارایه خدمات و دانش فنی و مهندسی است.»

محمد رحمون، مدیرعامل گروه صنعتی فامووال که به تولید دنا در الجزایر می پردازد درباره تولید این خودرو در این کشور گفته است: «بسیاری از شرکت‌های خارجی در الجزایر سرمایه‌گذاری کرده‌اند که ما می‌خواهیم بعد از رنو و هیوندا سومین برند حاضر در بازار الجزایر باشیم. دستیابی به رتبه اول در بازار صادراتی منطقه و کشورهای اطراف الجزایر را در برنامه‌های خود هدفگذاری کرده‌ایم.برای تولید دنا ما شرکت«ایکو الجزایر»را ثبت کرده ایم و قصدتولید هشت‌هزار دستگاه دنا با داخلی‌سازی پنج درصد در سال ۲۰۱۷ را داریم.»

البته به غیر از الجزایر ایران خودرو برنامه جدیدیهم در کشور آذربایجان آغاز کرده است.

با وجود اینکه قبلاً پروژه تولید خودرو ایران خودرو در جمهوری آذربایجان و تولید آذ-سمند با شکست روبه‌رو شده بود، باز هم این شرکت برای تولید سمند در آذربایجان در حال فعالیت است.

آن‌گونه که ایران خودرو اعلام کرده این پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیون دلاری طرف آذربایجانی، نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و محصولات برند ایران خودرو شامل خودروهای دنا،رانا، سمند و سورن در آن تولید خواهد شد.

همچنین طبق اعلام شرکت ایران خودرو، ظرفیت تولید این سایت سالانه ۱۰ هزار دستگاه در یک شیفت کاری است و برای ۳۰۰ نفر، اشتغال‌زایی خواهد کرد. همچنین بنا شده تولیدات این کارخانه در آذربایجان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی به فروش برسد.

با این همه این طرح ادامه طرح شکست‌خورده پیشین ایران خودرو در آذربایجان است. در سال ۱۳۸۵ اولین کارخانه برون‌مرزی خودرو سازی ایران در جمهوری آذربایجان افتتاح شد این کارخانه که به تولید سمند با نام آذ-سمند می‌پرداخت امیدی برای افزایش صادارات خودرو‌های ایرانی بود در آن زمان هنوز جمهوری آذربایجان چندان رنگ خودرو‌های جدید را به خود ندیده بود و سمند نیز مانند امروز قدیمی نشده بود در آن سال‌ها کمتر شرکت بزرگ خودروسازی حاضر به سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات پس از فروش در بازار آذربایجان بود.

منوچهر منطقی مدیرعامل آن زمان ایران خودرو گفته بود: «قصد داریم تا سال۲۰۱۰ خطوط تولید سمند در بلاروس، مصر، سنگال، چین، و ونزوئلا را به همراه آذربایجان راه‌اندازی و به ظرفیت مناسبی برسانیم و بر این اساس، تولید سمند در آذربایجان آغاز راه است.»

با این همه تولید خودرو در برخی از کشور‌ها مانند سنگال و ونزوئلا که بیشتر جنبه سیاسی داشت تا اقتصادی زیان سنگینی به شرکت ایران خودرو وارد کرد.

پس از تاسیس کارخانه خودرو سازی با سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو مشخص شد سیستم برق سنگال قادر به تأمین برق کارخانه نیست یا تنها هزینه حمل قطعات خودرو از ایران به ونزوئلا چیزی در حدود ۴ هزار دلار بود که عملاً پروژه تولید سمند در این کشور را را زیان‌ده کرده بود.

در میان سایت‌های ایران‌خودرو تنها سایت‌های تولیدی در سوریه و عراق و تا حدی آذربایجان توجیه اقتصادی داشتند.

بزرگترین ضعف شرکت های ایرانی هم اکنون نداشتن دانش طراحی پلت فرم است به همین دلیل اکثر خودرو های ایرانی از پلت فرم های قدیمی شرکت های فرانسوی یا کره ای استفاده میکنند.

در سال ۱۳۸۹، مجموعاً ۶۹ هزار و ۶۱۳ دستگاه خودرو، به ارزش ۴۳۴ میلیون دلار از ایران صادر شده بود این عدد در سال‌های اخیر به دلیل وضعیت بحرانی عراق و سوریه به شدت کاهش یافته به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۳ میزان صادرات صنعت خودرو ایران به ۲۷ هزار دستگاه رسیده بود.

یکی از مشکلات اصلی صنعت خودرو ایران نداشتن محصول قابل رقابت برای صادرات است.

سال‌ها از طراحی سمند و پراید می‌گذرد اما همچنان بیشتر خودرو‌های جدید با نشان‌های داخلی ایران خودرو و سایپا بر پایه این دو خودرو ساخته می‌شوند، صنعت خودرو ایران در زمینه طراحی بدنه و موتور پیشرفت‌هایی داشته که البته نسبت به رشد جهانی بسیار کند بوده است اما این صنعت در زمینه طراحی باقی قطعات خودرو ناتوان است و برای همین احتیاج به استفاده از پلت‌فرم خودروهای شرکت‌های دیگر دارد.

این عامل در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های جدید برای ساخت کارخانه جهت صادرات نشان‌های ایرانی را با تردید روبه‌رو کرده است.

هم اکنون خودرو دنا که توسعه یافته خودرو سمند است و از موتور طراحی مشترک ایران خودرو و یک شرکت آلمانی بهره می برد جدید ترین محصول ایران خودرو است این محصول از نظر کیفی با کیفیت ترین خودرو ساخته شده با نشان ایرانی محسوب می شود و دو ستاره کیفی دارد. با این همه تکنولوژی این خودرودر خوش بینانه ترین حالت به ۱۲ سال قبل باز می گردد.

بزرگترین ضعف شرکت های ایرانی هم اکنون نداشتن دانش طراحی پلت فرم است به همین دلیل اکثر خودرو های ایرانی از پلت فرم های قدیمی شرکت های فرانسوی یا کره ای استفاده میکنند.

بنظر می رسد خودرو سازان ایرانی تا زمانی که نتوانند یک پلت فرم جدید با کیفیت مناسب را تولید کنند، عملا نتوانند در بازار های صادراتی برای صادرات مستقیم محصولاتشان با نشان های ایرانی مانند دنا و سمند موفقیت چندانی بدست بیاورند.

XS
SM
MD
LG