لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۲:۳۹ - ۳ دسامبر ۲۰۱۶

سومین و آخرین فیلم از مجموعه افسانه ای «اکس من» X-Men همزمان با جشنواره کن در آمریکا روی پرده رفت


(rm) صدا | [ 6:16 mins ]
سومین و ظاهرا آخرین قسمت از مجموعه سینمائی اکسمن X-Men در باره موجوداتی با توانائی‌های افسانه‌ای در میان انسان‌های عادی، در جشنواره کن روی پرده آمد و امروز جمعه، همزمان با آغاز تعطیلات سه روزه در آمریکا، به روی پرده همگانی می‌رود. این فیلم با واکنش‌های ضد و نقیض از سوی منتقدهای آمریکائی روبرو شده است. برخی آن را یک فیلم تجاری پوچ توصیف کردند که با کارگردانی جدید حتی فاقد جذابیت های دو فیلم دیگر این مجموعه است اما چند منتقد برجسته آن را سرگرم کننده یافته اند و داستان آن را که برای نخستین بار از نظر دراماتیک با انسجام توصیف کردند، هرچند محتوای بالقوه فیلم فدای ساختن صحنه های حیرت آور یک فیلم تخلیلی هیجان انگیز شده است. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): سری فیلم‌های اکسمن، مثل فیلم‌های سوپرمن، اسپایدرمن و بتمن، روایت سینمائی شخصیت‌ها و کتابهای مصوری است از موسسه انتشاراتی Marvel Comics که در دهه‌های گذشته تخیل میلیون‌ها نوجوان را با تصویری که از نبرد کلاسیک خیر و شر به نمایش گذاشتند، تحریک کردند و بارها و بارها با استفاده از آخرین تکنیک‌های سینمای وقت، به فیلم کشیده شدند. برای ما ایرانی‌ها هم این فیلم جذابیتی دیگر دارد و آن حضور هنرپیشه ایرانی سینمای هالیوود خانم شهره آغداشلو در نقش یک پزشک افسانه‌ای در این فیلم است که هرچند نقش کوچکی است اما به فیلم اعتبار می‌بخشد. داستان اکسمن X-Men در باره موجوداتی عجیب‌الخلقه است که به خاطر داشتن یک «ژن» غیرعادی، هر یک قدرت‌هائی خاص و مافوق بشری دارند، مثل قدرت تغییر آب و هوا، یا یخبندان یا به آتش کشیدن از طریق نگاه. در این سومین و آخرین قسمت، شرکت داروئی‌ای اعلام می‌کند که برای درمان این موجودات راهی یافته است که می‌تواند از طریق آن آنها را به آدمهای معمولی تبدیل کند. سومین قسمت مجموعه اکسمن X-Men به نام آخرین موضع یا The Last Stand اما فیلم سرگرم‌کننده‌ای است که بعضی منتقدها مثل منتقد نیویورک تایمز و منتقد مجله رولینگ استون و ده‌ها منتقد دیگر آن را توخالی، پوچ و از نظر کارگردانی نسبت به دو فیلم قبلی ضعیفتر می‌دانند اما برخی دیگر، نظیر منتقد وال استریت جورنال، دیلی نیوز، مجله هفتگی نیویورک و حتی راجر ایبرت منتقد شیکاگو سان تایمز، آن را سرگرم‌کننده‌تر و موفق‌تر از فیلم‌های قبلی یافته‌اند. در دو فیلم قبلی، اندیشه اصلی برخورد جهان روزمره با استعدادهای خارق‌العاده بود، و تلاش حکومت و جامعه و والدین برای از میان برداشتن دگرگونگی‌ها و تفاوت‌ها و یکسان‌سازی آدمها: جهانی که خود را به خاطر توانائی‌های متفاوت این موجودات خارق‌العاده انسان‌نما در تهدید احساس می‌کرد، تلاش می‌کرد آنها را از میان بردارد، و در این میان آنها نیز، شرورها مدام بر فرق نیکوها می‌کوفتند، و داستان‌ها در مبارزه این‌ها با هم سردرگم بودند. آقای جو مورگنسترن، منتقد وال استریت جورنال معتقد است که اندیشه کشف داروئی که خارق‌العادگی، و دگرگونی آنها را می‌تواند از بین ببرد، و آن ها را به انسان‌های بی‌هنر و بی‌خاصیت روزمره تبدیل می‌کند، به سومین فیلم ازاین مجموعه، جهت و انسجام دراماتیکی داده است که دوتای دیگر نداشتند. آقای راجر ایبرت ضمن اشاره به موضوع مبارزه با تفاوت‌ها و استعدادهای خارق‌العاده که در محور داستان این فیلم قرار دارد، اشاره می‌کند که فیلم اکسمن که یک فیلم اکشن پر خرج هالیوودی است چندان به موضوع فلسفی در محور داستان افسانه علمی خود نمی‌پردازد زیرا وقت خود را بیشتر برای بازسازی صحنه‌های جنگ وگریز و مبارزه‌های خارق‌العاده صرف می‌کند اما برای او جذابیت فیلم دراین است که از پس این کار خوب بر می‌آید. وی می‌نویسد از اکشن، از پوچی داستان فیلمف از استفاده و سوءاستفاده فیلم از قدرت‌های این آدمها لذت برد وحتی از شیوه‌ مطرح کردن اندیشه‌های سیاسی وسط صحنه‌های بزن بزن در این فیلم هم خوشش آمد. از نظر منتقد ویلج وویس دنیس لیم همانطور که بعضی فیلم‌ها ضدمنتقد هستند، یعنی بدون تائید منتقدان می‌توانند میلیون‌ها تماشاگر را ارضا کنند، بعضی سوژه‌ها هم ضد کارگردان هستند، یعنی فرقی نمی‌کند چه کسی آنها را کار کرده باشد، و سوژه فیلم اکسمن از آن دسته است. اما منتقد نیویورک تایمز خانم مانولا درگیس ضمن اینکه یادآور می‌شود کارگردان دو فیلم قبلی X-Men آقای برایان سینگر Bryan Singer از کارگردانی این سومین قسمت پرهیز کرده است تا به جای آن قسمت جدیدی از داستان سوپرمن را کارگردانی کند، می‌نویسد هالیوود همیشه با استفاده از قدرت ستارگانش، و از جمله ستارگان این فیلم، یعنی هالی بری، هیو جکمن، و هنرپیشه کهنه‌کار بریتانیائی، یان مککلن، موفق شده است در فستیوالی مثل کن مطرح باشد و به عقیده او تنها به ضرب این ستارگان و میلیون‌ها دلار بودجه هالیوود است که کارگردان فیلم اکس من، آقای برت رتنر Brett Ratner روی همان فرش قرمزی قدم می‌گذارد که کسانی مثل فلینی و کلینت ایستوود بر آن قدم نهاده‌اند.
XS
SM
MD
LG