لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

دهها کشته و زخمی در حمله انتحاری به زائران ایرانی در عراق


 پمپ بنزینی که در شوملی هدف حمله قرار گرفت
پمپ بنزینی که در شوملی هدف حمله قرار گرفت

بر اثر انفجار یک تانکر انتحاری بمب‌گذاری شده در یک پمپ بنزین در جاده بین کربلا و بغداد در مسیر بازگشت زائران ایرانی مراسم اربعین، دست‌کم «۸۰ تن» کشته شده‌اند که بسیاری از آنها ایرانی هستند.

در ساعات گذشته آمارهایی که مقام‌های ایرانی درباره تعداد زائران کشته شده در این انفجار بیان کرده اند، افزایش یافته است.

در حالیکه مقام‌های ایرانی ابتدا از کشته شدن حدود ۲۰ ایرانی در این حادثه خبر داده بودند، شبکه العالم، وابسته به صدا و سیما، اعلام کرد که در این انفجار تاکنون ۶۰ زائر ایرانی کشته شده‌اند و به دلیل وجود مجروحان زیاد، ممکن است این آمار افزایش پیدا کند.

براساس این گزارش، دست کم شش اتوبوس حامل زوار ایرانی، بحرینی و عراقی که در زمان انفجار در پمپ بنزین بودند، به طور کامل در آتش سوخته‌اند.

در همین حال پیرحسین کولیوند، رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین، اعلام کرد که ۱۰۰ نفر دراین انفجار کشته شده‌اند و امکان دارد آمار زائران کشته شده ایرانی به بیش از ۶۰ نفر افزایش ‌یابد.

حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه ایران، نیز خبر داد که از ۸۰ فرد کشته شده دراین انفجار، چهل نفر ایرانی هستند.

همچنین به گفته علی اصغر احمدی، دبیر کل جمعیت هلال احمر کشور، ۳۰ ایرانی در این حادثه مجروح شده‌اند که پنج نفر آنها در بیمارستان شهر شوملی و ۲۵ نفر دیگر در بیمارستان شهر حله بستری شده‌اند.

سرکنسول ایران در مصاحبه به شبکه خبر گفت که علت سوختگی شناسایی کشته‌شدگان اتوبوس ایرانی که مورد حمله انتحاری گرفته با دشواری صورت می‌گیرد وی همچنین گفت زخمی‌ها به بیمارستان‌های شهر حله انتقال داده شده‌اند.

به گزارش رویترز گروه موسوم به حکومت اسلامی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

خبرگزاری فرانسه درباره این انفجار نوشته است که انفجار در یک پمپ بنزین رخ داده که هفت اتوبوس حامل زائران کربلا، که از مراسم اربعین باز می‌گشتند، در آنجا توقف کرده بودند.

همچنین به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای ایران این انفجار در سه راهی الشوملی درصد وبیست کیلومتری ِ جنوب بغداد و ۸۰ کیلومتری کربلا رخ داده که محل اصلی بازگشت زائران ایرانی از دو شهر کربلا و نجف به سمت مرز مهران است.

روز ۱۶ آبان نیز در یک انفجار در سامرای عراق هشت ایرانی کشته شده و نزدیک به ۱۰۰ ایرانی مجروح شده بودند.

مسئولیت انفجار سامرا را نیز گروه حکومت اسلامی، داعش، بر عهده گرفته است.

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از ایرانیان برای برگزاری مراسم سوگواری محرم و صفر، به ویژه در ایام اربعین، به کربلا می‌روند، و حضور در اماکن مقدس شیعه در دیگر شهرها از جمله سامرا، کاظمین و نجف هم از برنامه‌های جانبی زائران ایرانی در سفر به عراق است.

این مراسم در سال‌های اخیر صحنه حضور میلیون‌ها زائر شیعه از کشورهای مختلف بوده و به گفته مقامات حدود دو میلیون ایرانی در اربعین امسال به عراق سفر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG