لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

دستور رؤسای دو قوه برای برخورد با «مقصران احتمالی حادثه قطار در سمنان»


رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه ایران در اقداماتی جداگانه خواستار معرفی و برخورد با مقصران احتمالی حادثه برخورد دو قطار مسافربری در سمنان شده‌اند. در مورد این حادثه پرونده‌ای قضایی نیز در دادستانی سمنان تشکیل شده است.

هم‌زمان پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس ایران، خبر داد که تعداد کشته‌شدگان این حادثه به ۴۴ نفر افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز جمعه پنجم آذر، در نامه‌ای خطاب به معاون اول خود، خواستار آن شد که فوراً دستگاه‌های مسئول، به ‌ویژه وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه و معرفی مقصرین احتمالی اقدام کنند.

حسن روحانی همچنین از دستگاه‌های مسئول خواست که اقدامات و تمهیدات فنی و مدیریتی را برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث دلخراشی «پیش‌بینی و اجرا کنند».

دو قطار مسافربری روز جمعه، پنجم آذرماه، در محور سمنان‌ـ‌دامغان و در ایستگاه «هفت‌خان» با یکدیگر برخورد کردند که این حادثه منجر به آتش‌سوزی تعدادی از واگن‌ها شد و تاکنون ۴۴ کشته و ۱۰۰ مجروح در پی داشته است.

در این زمینه مصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، خبر داد که ۸۰ تن از مصدومان به بیمارستان منتقل شده و ۲۰ مجروح نیز به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

غلامرضا کاتب، عضو مجمع نمایندگان استان سمنان، علت بروز این حادثه را «دستور نابه‌جای» حرکت قطار توسط مدیر یک ایستگاه قطار اعلام کرده است.

علت اولیه: «خطای مسئول کنترل ایستگاه»

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه آهن ایران، نیز گفته است که قطار مشهد- تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در پشت یک پیچ متوقف شده بود و توقف آن به مرکز کنترل در شاهرود اطلاع داده شده بود.

به گفته آقای پورسیدآقایی، به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از این موضوع بی‌اطلاع بوده و به قطار مشهد- سمنان اعلام کرده که مسیر باز است.

مدیرعامل راه‌آهن در عین حال گفته است که نظر نهایی و دقیق درباره این حادثه پس از بررسی آن در کمیسیون عالی سوانح اعلام خواهد شد.

در همین حال صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، در دستوری به رئیس دادگستری سمنان خواستار «برخورد قانونی و سریع» با مقصران حادثه و اعلام نتایج پرونده به او شد.

ساعاتی پیش از انتشار این دستور، حیدر آسیابی دادستان سمنان، نیز از تشکیل پرونده قضایی و ارجاع آن به شعبه سوم بازپرسی خبر داده و گفته بود که احتمال خطای انسانی دراین حادثه وجود دارد.

به گفته آقای آسیابی، امدادگران به دلیل عمق فاجعه و آتش‌سوزی زیاد هنوز نتوانسته‌اند وارد یک سالن شوند و احتمال دارد با بررسی وضعیت این سالن آمار کشته‌ها بیشتر شود.

حادثه روز جمعه در سمنان از لحاظ تعداد کشته‌ها و مجروحان در میان حوادث ریلی ایران، در حدود یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

در سال ۸۲ و پس از به حرکت درآمدن ناگهانی تعدادی از واگن‌های یک قطار باری حاوی مواد آتش زا در ایستگاه ابومسلم در نیشابور و منفجر شدن پیاپی آنها، ۳۲۰ نفر از مردم محلی و آتش‌نشانان کشته شده و ۴۵۰ نفر مجروح شدند.

XS
SM
MD
LG