لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

چند مقام پنتاگون «از اقدام غیر ایمن یک قایق ایرانی علیه هلی کوپتر آمریکایی» خبر دادند


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

چند مقام وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز دوشنبه در گفت و گو با رویترز، فاکس نیوز و «ان بی سی نیوز» گفته اند که یک قایق سپاه پاسداران ایران در تنگه هرمز سلاح خود را به سمت یک هلی کوپتر آمریکایی در حال عبور از آب های بین المللی نشانه رفته است. آنها این اقدام قایق ایرانی را «غیر ایمن و غیر حرفه ای» توصیف کرده اند.

دو مقام وزارت دفاع آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود به رویترز گفته اند، هنگامی که یک هلی کوپتر نیروی دریایی آمریکا از نوع MH-60 در نیم مایلی (۸۰۰ متری) دو قایق ایرانی در آب های بین المللی پرواز می کرد، یکی از این دوقایق سلاح خود را به سوی این هلی کوپتر نشانه رفته است.

آنها گفته اند: چنین اقدامی براساس استاندارهای ما تحریک آمیز است.

با این حال این مقام ها گفته اند، در جریان این رویداد خدمه هلی کوپتر این احساس را نداشته اند که مورد تهدید قرار گرفته اند.

همچنین دو مقام وزرات دفاع آمریکا به فاکس نیوز گفته اند، هنگامی که ناو هواپیمابر «یو اس اس آیزونهاور» در مسیر خروج از خلیج فارس بود، دو قایق ایرانی در ۹ مایلی آن مشاهده شد، و این هلی کوپتر برای ارزیابی وضعیت پرواز کرد.

ای مقام ها اضافه کرده اند: هنگامی که این هلی کوپتر به قایق های ایرانی نزدیک شد، یکی از این دو قایق مسلسل اش را به سمت این هلی کوپتر نشانه رفت.

در همین حال چند مقام ارتش آمریکا به «ان بی سی نیوز» گفته اند که این رویداد روز شنبه رخ داده است.

این مقام ها گفته اند، نیروی دریایی آمریکا کوشیده است تا با قایق ایرانی تماس رادیویی برقرار کند اما پاسخی دریافت نکرده است.

رویکرد این قایق سپاه در خصوص هلی کوپتر آمریکایی تازه‌ترین رویداد در زنجیره حوادث اخیر دررویارویی ایران و آمریکا در خلیج فارس است.

در سال جاری چند اتفاق مشابه در خلیج فارس و تنگه هرمز روی داده و مقام‌های ایالات متحده در چند مورد از نزدیک ‌شدن بیش از حد قایق‌ها یا شناورهای ایرانی و همین طور قایق‌های تندروی سپاه پاسداران به ناوهای آمریکایی در خلیج فارس به صورت «غیرایمن و غیرحرفه‌ای» خبر داده‌ بودند.

پیشتر وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داده بود که چنین اقداماتی باعث تشدید تنش بین تهران و واشینگتن و همچنین در منطقه می شود.

XS
SM
MD
LG