لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

تصادف مرگبار قطار تبریز- مشهد؛ وزیر راه از مردم عذرخواهی کرد


حادثه تصادف دو قطار در سمنان
حادثه تصادف دو قطار در سمنان

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، روز دوشنبه هشتم آذرماه در پیامی به مردم آذربایجان، ضمن ابراز تاسف از حادثه تصادف دو قطار که به کشته شدن دستکم ۴۰ تن منجر شد، از مردم ایران عذرخواهی کرده است.

به گزارش ایرنا، آقای آخوندی درباره تصادف قطار تبریز_ مشهد در ناحیه سمنان‌دامغان گفته است: «اینجانب به سهم خود این ضایعه تاسف‌بار را به شما آذربایجانی‌های عزیز و تمام مردم ایران تسلیت می‌گویم.»

وزیر راه و شهرسازی ایران تاکید کرده است:« فراتر آنکه، از آن روی که این اتفاق در حوزه مدیریت تحت نظارت اینجانب واقع شده است از خانواده‌های داغدار، آسیب‌دیدگان، و تمام آذریان عزیز؛ به ویژه مردم بزرگوار تبریز، اسکو، مرند، مراغه ،آذرشهر و خوی که مستقیما عزیز از دست داده‌اند و یا آسیب دیده‌اند و همچنین تمام مردم ایران که از این حادثه متاثر شده‌اند پوزش می‌خواهم.»

دو قطار مسافربری روز جمعه پنجم آذرماه، در محور سمنان‌ـ‌دامغان و در ایستگاه «هفت‌خان» با یکدیگر برخورد کردند و این حادثه منجر به آتش‌سوزی در تعدادی از واگن‌ها شد. در حالی که آمار متناقضی در خصوص کشته شدگان این حادثه منتشر شده است، اما دادستان سمنان می گوید، در این سانحه ۴۰ تن کشته شده اند.

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این در پیامی ویژه از «مسئولان» خواست تا «از این حوادث دردناک به آسانی عبور نکنند».

پیش از این محسن‌ پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن، در واکنش به این سانحه از مقام خوداستعفا کرد و این استعفا از سوی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، پذیرفته شد.

آقای آخوندی ضمن پذیرش استعفای مدیرعامل راه‌آهن، این موضوع را «نشان از حس مسئولیت اجتماعی در برابر افکار عمومی» ارزیابی کرده است.

او در پاسخ به این درخواست اعلام کرده که تلاش‌های مدیران شرکت راه آهن از جمله بهبود زیرساخت‌های فرسوده، به‌کارگیری فن‌آوری اطلاعات و «خودکارسازی سطح وسیعی» از سیستم حرکت و ایمنی قطارها «تحت‌الشعاع حادثه غمبار» تصادف دو قطار در مسیر سمنان‌دامغان قرار گرفته است.

با این حال، برخی رسانه‌های اصولگرا در واکنش به این حادثه، شدیداً از عملکرد دولت حسن روحانی انتقاد کرده‌اند و برخی از نمایندگان اصولگرا نیز از تهیه طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی خبر داده‌اند.

روز شنبه، اسحاق جهانگیری،معاون اول رئیس جمهوری، در واکنش به سخنان برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفته بود که «تسویه حساب خصوصی و یا سیاسی» با استفاده از این حادثه «ظلم» به کشور است.

با این حال رضا شیران خراسانی، نماینده مشهد، روز یکشنبه اعلام کرد که تعداد امضاهای طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی افزایش یافته و این طرح با بیش از ۷۰ امضا روز ۱۴ آذر، به هیئت رئیسه مجلس ارائه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG