لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

ایران: دو شهروند بازداشت شده در کنیا وکیل رسمی دادگستری بودند


ایران می‌گوید دو شهروند بازداشت‌شده‌اش در کنیا، وکلای رسمی دادگستری هستند و از دولت کنیا خواسته است که سریعاً آنها را آزاد کند.

کنیا روز پنج‌شنبه دو شهروند ایرانی را که «حین فیلم‌برداری از سفارت اسرائیل در نایروبی» بازداشت شده بودند، به «برنامه‌ریزی برای اقدام تروریستی» متهم کرد.

در واکنش به این موضوع بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه ۱۲ آذر، اعلام کرد که این دو ایرانی بازداشت شده در کنیا، «استاد دانشگاه و وکیل رسمی دادگستری» هستند و به منظوز «پیگیری و مشاوره حقوقی دو زندانی ایرانی در کنیا» از سوی خانواده این دو به نایروبی رفته‌اند.

او بازداشت‌شدگان را عبدالحسین صفایی و نصرالله ابراهیمی معرفی کرده، و اضافه کرده است که آنها «روز سه‌شنبه در بازگشت از دیدار با زندانیان، با بروز یک سوء تفاهم، از سوی پلیس مورد سؤال قرار گرفتند که با پیگیری‌های به عمل آمده و رفع سوءتفاهم آزاد شدند».

آقای قاسمی در ادامه مدعی شده که «متأسفانه سوءاستفاده و ورود برخی طرف‌های ثالث به این موضوع، منجر به بازداشت مجدد دو وکیل مزبور از سوی پلیس کنیا در روز پنج‌شنبه شده است».

دو زندانی مورد اشاره سخنگوی وزارت خارجه ایران، احمد ابوالفتحی و منصور موسوی هستند که در سال ۹۱ به اتهام برنامه‌ریزی برای حملات تروریستی در کنیا و در اختیار داشتن مواد منفجره بازداشت، و پس از آن در دادگاهی به حبس ابد محکوم شدند.

این حکم در اسفند ماه گذشته در دادگاهی در کنیا به ۱۵ سال زندان کاهش یافت، و در آن زمان خبرگزاری‌ها به نقل از وکلای این دو شهروند ایرانی نوشتند که هر دو متهم از کاهش حکم زندان خود ابراز رضایت کرده‌اند.

بازداشت این دو شهروند ایرانی کمی پس از سفر محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور وقت ایران به کنیا صورت گرفته بود، و سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران در آن زمان یا «موفق» توصیف کردن سفر آقای رحیمی به نایروبی، گفته بود که بازداشت این شهروندان ایرانی که «با ویزای معتبر گردشگری» وارد کنیا شده‌اند، «بر اساس یک توطئه از پیش طراحی شده» صورت گرفته است.

اعتراض ایران به «مداخله طرف ثالث»

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان روز جمعه خود همچنین از احضار سفیر کنیا در تهران و ابلاغ اعتراض ایران به «مداخله مغرضانه طرف ثالث» در این پرونده خبر داده است.

آقای قاسمی همچنین گفته است که سفارت جمهوری اسلامی در نایروبی نیز پیگیری‌هایی را در تماس با وزارت خارجه کنیا و و پلیس محلی صورت داده است.

او ابراز اطمینان کرده که آنچه از سوی او «مداخله مغرضانه کشور ثالث» توصیف شده، با قصد «تخریب روابط خوب ایران و کنیا» صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، از «کشور ثالث» مورد ادعای خود نامی نبرده، اما اشاره او می‌تواند به اسرائیل باشد، که بازداشت اخیر دو شهروند ایرانی «حین فیلم‌برداری» از سفارت این کشور در کنیا صورت گرفته است.

اسرائیل در سال‌های گذشته هم در موارد ایران را به برنامه‌ریزی برای عملیات تروریستی در کنیا متهم کرده بود.

بازداشت این دو شهروند ایرانی، نیز محکومیت دو شهروند دیگر ایران در کنیا، تنها موارد اینچنینی در چند سال اخیر نبوده است.

در مهرماه ۹۳ نیز دادگاهی در کنیا دو ایرانی را که در شهریور ماه آن سال به اتهام ورود به خاک این کشور با پاسپورت «جعلی اسرائیلی» بازداشت شده بودند، به دو سال زندان یا پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.

در آن زمان خبرگزاری رویترز گزارش داد که این دو ایرانی، یک مرد و یک زن هستند و ۲۷ شهریورماه [۱۳۹۳] به ظن توطئه برای انجام عملیات تروریستی توسط پلیس ضدتروریسم کنیا، در فرودگاه نایروبی بازداشت شده‌اند. به گزارش رویترز، مقصد این زن و مرد ایرانی کشور بلژیک بوده است.

در آذرماه ۹۴ نیز، پلیس کنیا، دو تبعه این کشور را به ظن «طراحی حملات تروریستی» و ارتباط با سپاه قدس ایران بازداشت کرد و اعلام کرد که آنها «قصد حمله به اهدافی متعلق به کشورهای غربی را در کنیا داشته‌اند».

سفارت ایران اما در آن زمان، ارتباط بازداشت‌شدگان را با جمهوری اسلامی تکذیب و در عین حال برای همکاری با دولت کنیا برای «روشن شدن موضوع» ابراز آمادگی کرد.

XS
SM
MD
LG