لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

فایننشال تایمز: تیم ترامپ در حال بررسی تحریم‌های غیراتمی جدید علیه ایران است


روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز روز جمعه به نقل از نمایندگان کنگره آمریکا گزارش داد که گروه منصوب دونالد ترامپ برای انتقال قدرت در این کشور درصدد راهی برای تحریم ایران به نحوی است که با توافق هسته‌ای منافاتی نداشته باشد.

این گزارش می‌گوید که تحریم‌های احتمالی می‌تواند شامل اقداماتی در رابطه با برنامه موشکی ایران یا ناظر به سوابق حقوق بشر در جمهوری اسلامی باشد.

فایننشال تایمز سپس از قول یک عضو کنگره که با اعضای تیم انتقالی ترامپ در ارتباط است، می‌نویسد: «آنها [تیم انتقالی] در حال بررسی گزینه‌ها هستند و این گزینه‌ها شامل تحریم‌های غیرهسته‌ای خواهد بود.»

گزارش این روزنامه یک روز پس از آن منتشر شده است که سنای آمریکا قانون تحریم‌های ایران را برای ۱۰ سال دیگر تصویب کرد، امری که واکنش شدید ایران را به دنبال داشت.

مقامات جمهوری اسلامی تاکید دارند که تمدید قانون تحریم‌های ایران به معنای نقض توافق هسته‌ای است، اما نمایندگان کنگره آمریکا این مسئله را رد می‌کنند و می‌گویند تمدید این قانون تنها ادامه تحریم‌هایی خواهد بود که سال‌هاست اجرا می‌شود.

در این حال مصوبه کنگره آمریکا نیاز به امضای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، دارد که انتظار می‌رود آقای اوباما نیز آن را امضا کند.

دولت اوباما به خاطر توافق هسته‌ای با ایران هدف انتقاد شدید جمهوری‌خواهان بوده و حتی دونالد ترامپ طی مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که این توافق را پاره خواهد کرد.

اکنون اما به دنبال پیروزی آقای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گمانه‌زنی‌ها درباره سیاست آینده ایالات متحده در قبال ایران و توافق هسته‌ای بالا گرفته است.

فایننشال تایمز می‌نویسد، مقامات و کارشناسانی که با تیم انتقالی ترامپ ارتباط دارند، تازه در مراحل مقدماتی تدوین سیاست آینده آمریکا در رابطه با ایران قرار دارند.

XS
SM
MD
LG