لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

کربی: مصوبه کنگره توانایی آمریکا را در عمل به تعهدات برجام محدود نمی‌کند


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار موضع کاخ سفید در مورد اختیار وزیر خارجه ایالات متحده برای حذف بخش‌های هسته‌ای قانون تحریم‌های ایران، یادآور شد که به زعم او تمدید این قانون، توانایی آمریکا را در عمل به تعهداتش در چارچوب برجام، محدود نخواهد کرد.

جان کربی روز جمعه ۱۲ آذر، در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی در مورد پیامد احتمالی تمدید قانون تحریم‌های ایران، بار دیگر تأکید کرد که از نگاه ما تمدید این قانون «ضروری نبود»، و «ما همچنان بر هدف اصلی که تداوم اجرای توافق هسته‌ای است، تمرکز خواهیم داشت».

آقای کربی تأکید کرده که این مصوبه به هیچ روی بر روند رفع تحریم‌ها که ایران در چارچوب توافق هسته‌ای به دست آورده، اثر نخواهد گذاشت و آن را محدود نخواهد کرد.

سنای آمریکا، روز پنجشنبه با ۹۹ رأی موافق، تمدید قانون تحریم‌های ایران را برای ۱۰ سال دیگر از تصویب گذراند. مصوبه‌ای که پیشتر در مجلس نمایندگان با تنها یک رأی مخالف تصویب شده بود، و بنا بر اعلام کاخ سفید، انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آمریکا نیز این مصوبه را تأیید کند.

مقام‌های ایرانی، و پیشاپیش همه آنها آیت‌الله خامنه‌ای تمدید قانون تحریم‌های ایران را نقض آشکار برجام ارزیابی کرده‌اند و در این زمینه روز شنبه، محمدجواد ظریف وزیر خارجه، گفته است که «در صورتی که تمدید تحریم‌ها به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد، به رغم این که اثر اجرایی ندارد، ولی از نظر جامعه بین‌المللی بی‌اعتباری دولت آمریکا را نشان می‌دهد».

او همچنین گفته است که به باور او «این تحریم‌ها هیچ تأثیری بر کشورهای ثالث نخواهد گذاشت».

این در حالی است یک روز پیش از این علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و از اعضای تیم ایرانی نظارت بر برجام، گفته بود که اگر این قانون دوباره عملیاتی و اجرایی شود، «نقض صریح برجام» است، اما ایران از قبل پیش‌بینی‌های لازم را در این باره کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما روز جمعه تصریح کرده که «تمدید کاملاً روشن» یک قانون، چنان که در مورد این قانون شاهد آن بودیم، «کاملاً با تعهدات ما در چارچوب برجام مطابقت دارد».

او اضافه کرده که انتظار ما این است که رئیس‌جمهور این قانون را تأیید کند اما «باید اشاره کنم که وزیر خارجه کری، اختیار چشم‌پوشی را حفظ خواهد کرد، و همزمان به تعهد ما به اجرای برجام، در چارچوب این قانون به حذف همه تحریم‌های مرتبط با بخش هسته‌ای ادامه خواهد داد».

آقای کربی یادآور شده که این روندی است که از روز اجرایی شدن برجام برقرار بوده است، و بار دیگر تأکید کرده که آمریکا به اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند خواهد بود.

در عین حال به گفته این مقام وزارت خارجه آمریکا، استفاده از تحریم‌هایی که برای محدود کردن اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران وضع شده و ربطی به فعالیت‌های هسته‌ای و برجام ندارند، همچنان ادامه خواهد داشت.

اختیار چشم‌پوشی در کابینه جدید

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، همچنین گفته است که اختیارات وزیر خارجه در مورد حذف و چشم‌پوشی از تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای، نامحدود است و اختیاری است که پیش از این هم وزیر خارجه از آن برخوردار بوده است.

با این حال او در پاسخ به سؤالی در مورد امکان استفاده وزیر خارجه آینده آمریکا از این اختیارات، تصریح کرد که این تصمیمی که کابینه جدید اتخاذ خواهد کرد.

آقای کربی تصریح کرد که او کارشناس این موضوع نیست اما به فهم او، وزیر خارجه جدید در مورد استفاده از این اختیارات تصمیم خواهد گرفت.

او در عین حال افزود که معتقدیم وزیر خارجه اختیاراتش در این زمینه را حفظ خواهد کرد و به استقاده از آن ادامه خواهد داد.

واکنش‌های کاخ سفید، و وزارت خارجه آمریکا به تمدید قانون تحریم‌های ایران در کنگره در حالی است که روز گذشته روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز، در گزارشی از قول یک عضو کنگره که با اعضای تیم انتقالی ترامپ در ارتباط است، نوشت که «آنها در حال بررسی گزینه‌ها هستند و این گزینه‌ها شامل تحریم‌های غیرهسته‌ای خواهد بود».

این گزارش یادآور شده که تحریم‌های احتمالی می‌تواند شامل اقداماتی در رابطه با برنامه موشکی ایران یا ناظر به سوابق حقوق بشر در جمهوری اسلامی باشد.

فایننشال تایمز همچنین در گزارش خود آورده است که مقام‌ها و کارشناسانی که با تیم انتقالی ترامپ ارتباط دارند، تازه در مراحل مقدماتی تدوین سیاست آینده آمریکا در رابطه با ایران قرار دارند.

XS
SM
MD
LG