لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

وزیر دفاع آمریکا: لازم است پس از آزادسازی موصل همچنان در عراق بمانیم


اش کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، می‌گوید پرسنل نظامی آن کشور و ائتلافی که رهبری می‌کند، لازم است پس از آزادسازی موصل از تصرف گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، همچنان برای مقابله با تهدید‌های افراطیون، در عراق بمانند.

ارتش عراق از ۲۶ مهر ماه عملیات خود را برای بازپس‌گیری مهم‌ترین شهر آن کشور که در کنترل گروه «داعش» است، آغاز کرده؛ این عملیات، آن‌طور که تقریبا پیش‌بینی می‌شد، با مشکلاتی مانند بمب‌گذاری‌ها، حملات انتحاری، گیر افتادن غیرنظامیان و نیز کمبود شدید آب و خوراکی برای مردم شهر روبه‌رو شده‌است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

اشتون کارتر، ۱۳ آذر ماه در سخنانی در کتابخانه رونالد ریگان، در کالیفرنیا، گفته شبه‌نظامیان «داعش» در مسیر نابودی قرار دارند. او افزوده است «اما هنوز خیلی چیزها مانده که باید انجام داد. برای آنکه مطمئن شویم پس از شکست داعش» شبه‌نظامیان دوباره قدرت نخواهند گرفت.

به گفته آقای کارتر، ارتش آمریکا و متحدان آن باید همچنان به تلاش‌ها برای کمک، آموزش، تجهیزکردن و حمایت از نیروهای پلیس، مرزبانان، نیروهای امنیتی و دیگر پرسنل نظامی و انتظامی عراق ادامه دهند.

وزیر دفاع آمریکا بر لزوم مقابله با افراد داعش، که موفق به فرار از خط نبردها شده و تلاش خواهند کرد دوباره در محلی دیگر گرد آمده و دست به تجدید قوا بزنند، نیز تاکید کرده‌است.

با این همه او اشاره‌ای به شمار نیروها یا پرسنل مورد نیاز در عراق، یا مدت‌زمانی که احتمالا لازم است در آن کشور بمانند نکرده‌است.

از ژانویه سال آینده میلادی، در کم‌تر از دو ماه دیگر، دونالد ترامپ، ۴۵مین رئیس‌جمهوری ایالات متحده، هدایت دولت آن کشور را بر عهده خواهد گرفت. آقای ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، مخالفت خود را در بسیاری از مسائل، با سیاست‌های دولت باراک اوباما ابراز کرده‌است. از جمله یکی از مسائلی که بارها در جریان کارزار رقابت میان او و هیلاری کلینتون، مطرح شده بود نیز، جریان حمله به عراق در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش، و سیاست‌های نظامی آمریکا در آن کشور، پس از پایان دادن به حکومت صدام حسین بود.

در هر صورت ممکن است تصمیم‌گیری در مورد آرایش و وضعیت نیروهای آمریکایی در عراق و دیگر نقاط جهان، در هفته‌های پیش‌رو تغییر کند.

اش کارتر می‌‌گوید دولت باراک اوباما به «فرماندهی مشترک عمیلات ویژه»، ستادی که به سرفرماندهی عمیلات ویژه ایالات متحده وابسته است، دستور داده بود اولویت را بر نابودی ظرفیت‌های گروه داعش در برنامه‌ریزی و هدایت حملات در غرب، قرار دهد.

وزیر دفاع آمریکا در عین حال گفته‌است در حال حاضر متمرکز بر امور انتقالی به وزیر دفاع جدید در دولت آقای ترامپ است.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، به تازگی گفته، ژنرال بازنشسته جیمز متیس را برای پست وزارت دفاع معرفی خواهد کرد.

ژنرال متیس در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، فرماندهی «ستاد فرماندهی مرکزی»، که از جمله بر عملیات آن کشور در خاورمیانه نظارت می‌کند، را برعهده داشت.

XS
SM
MD
LG