لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

روحانی: مصوبه کنگره آمریکا اجرایی شود، پاسخ خواهیم داد


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. او در جریان سخنرانی هنگام تقدیم لایحه، از کارنامه اقتصادی دولت خود دفاع کرد و در عین حال گفت اگر «مصوبه» تحریم‌های ایران اجرایی شود، تهران «پاسخ قاطعی می‌دهد».

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، حسن روحانی، صبح روز یک‌شنبه ۱۴ آذر ماه در مجلس شورای اسلامی گفته است ایران دست به نقض برجام نمی‌زند و در اجرای توافق به دست‌آمده با شش قدرت جهانی «مصمم است».

او اما افزوده از نظر ایران «مصوبه کنگره» [تمدید تحریم‌های موسوم به «داماتو»] نقض برجام است و «رئیس‌جمهوری آمریکا موظف است با استفاده از اختیارات خود از تایید و به ویژه اجرای آن جلوگیری کند».

به گفته روحانی «اجرایی‌شدن» و یا «حتی امضای آن توسط رئیس‌جمهوری آمریکا» از نظر تهران «خلاف تعهدات آمریکا است و با واکنشی مناسب روبه‌رو خواهد شد».

او جزئیات بیشتری در مورد آنچه پاسخ ایران توصیف می‌کند ارائه نکرده‌ ولی گفته در جلسه پیش‌روی هیئت نظارت بر برجام، تصمیم‌هایی گرفته و اطلاع داده خواهد شد.

سنا و مجلس نمایندگان به تازگی به تمدید قانون تحریم‌های ایران، برای ۱۰ سال دیگر، رای داده‌اند. این طرح از سال ۱۹۹۶ آغاز شده و هر ده سال یک بار برای تمدید در کنگره به رای گذاشته می‌شود.

پیش از این آیت‌الله خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی تمدید این تحریم‌ها را زیرپا گذاشتن برجام توصیف کرده بود.

اما جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه، بر اختیار وزیر خارجه برای حذف بخش‌های هسته‌ای قانون تحریم‌ها تاکید کرده و گفته بود تمدید این قانون، توانایی آمریکا را در پایبندی به تعهداتش در چارچوب توافق اتمی «محدود نخواهد کرد».

رئیس‌جمهوری ایران صبح یک‌شنبه در ادامه سخنانش در مورد «واکنش» به تمدید تحریم‌های ۱۹۹۶، افزوده است ایران «کشوری قوی و باثبات» است که «بدون همکاری آن هیچ بحرانی در منطقه قابل حل نخواهد بود و با همکاری آن می‌توان ثبات و امنیت را به منطقه برگرداند».

ایالات متحده و بسیاری از متحدان غربی آن، در کنار عمده کشورهای عربی، همواره تهران را متهم به دست داشتن در بحران‌های اصلی در غرب آسیا، از حمایت از حکومت بشار اسد تا حمایت از شورشیان در یمن می‌کنند.

مقام‌های ایرانی بارها تاکید کرده‌اند به درخواست دولت قانونی سوریه به آن کشور «مستشار» فرستاده‌اند. تهران ارسال سلاح برای شورشیان یمن، که در چند مورد به آن متهم شده، را رد کرده‌است.

حسن روحانی در عین حال در بخشی دیگر از سخنرانی خود در مجلس گفته وقتی دولت او کار خود را آغاز کرد که ایران «در شرایط ویژه‌ای از نظر اقتصادی و روابط خارجی به سر می‌برد»، «در حوزه هایی با شرایط بحرانی و در حوزه‌هایی با دشواری‌های زیاد مواجه» و «تورم به بالای ۴۰ درصد رسیده بود».

رئیس‌جمهوری ایران افزوده که او و کابینه‌اش موفق شده‌اند این تورم را به زیر ۱۰ درصد برساند که به گفته حسن روحانی «افتخاری‌ست که برای دولت یازدهم باقی خواهد ماند».

این چهارمین بودجه و آخرین آن در دوره چهار ساله فعلی ریاست‌جمهوری حسن روحانی‌ست.

XS
SM
MD
LG