لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ تهران ۲۲:۲۷ - ۲ دسامبر ۲۰۱۶

نمایشگاه سیار «پژواک هایی به رنگ آبی» برگزیده ای از آثار هنرمندان معاصر ایران، در لس آنجلس: مصاحبه با هما تاراجی


(rm) صدا | [ 6:06 mins ]
نمایشگاهی تحت عنوان «پژواک هایی به رنگ آبی» برگزیده ای از آثار هنرمندان ایرانی که توسط بانیان ایرانی یک موسسه خیریه هنری در آمریکا در دور آمریکا به نمایش گذاشته شده، از هفته آینده در لس آنجلس در یک گالری به نمایش گذاشته خواهد شد. حاصل فعالیت بنیاد آمریکایی «هنر معاصر ایران» در چهار سال اخیر پنجمین دوره از نمایشگاه هایی از آثار هنر معاصر است که هر کدام در گالری ها و مراکز معتبر هنری در شهرهای مختلف آمریکا به نمایش درآمدند. نماشگاه اخیر که مجموعه ای از کارهای هنرمند حسین خسروجردی را در کنار آثاری برگزیده از هنرمندان دیگر مقیم ایران عرضه می کند، از هفته آینده در لس آنجلس افتتاح می شود. آثار عرضه شده در این نمایشگاه را یکی از بنیانگذاران بنیاد «هنر معاصر ایران» خانم هما تاراجی در سفر خود به ایران از میان آثار هنرمندان ایران برگزیده است. خانم تاراجی در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: کاری که حسین خسروجردی می کند خیلی مخصوص است و در این باره توضیح می دهد. بهنام ناطقی (رادیو فردا، نیویورک): حاصل فعالیت بنیاد آمریکائی هنر معاصر ایران American Foundation for Iranian Contemporary Art در چهار سال اخیر پنجمین دوره از نمایشگاه‌هائی از آثار هنر معاصر ایران است، که هرکدام در گالری‌ها و مراکز معتبر هنری در شهرهای مختلف آمریکا به نمایش درآمده‌اند. نمایشگاه اخیر که مجموعه‌ای از کارهای هنرمند معاصر حسین خسروجردی را در کنار کار آثاری برگزیده از هنرمندان دیگر مقیم ایران عرضه می‌کند، بعد از نمایش در نیویورک، باستون و هیوستون، اینک به لس آنجلس رسیده و از هفته آینده سوم ژوئن در گالری دان اومل‌ونی Don O’Melveny افتتاح می‌شود. آثار عرضه شده در این نمایشگاه را یکی از بنیانگذاران بنیاد آمریکائی هنر معاصر ایران خانم هما تاراجی، در سفرهای خود به ایران از میان آثار هنرمندان ایرانی برگزیده است. خانم تاراجی در مصاحبه با رادیو فردا می‌گوید هما تاراجی (مسئول نمایشگاه پژواکهائی به رنگ آبی، لس آنجلس): نمایشگاه Echoes in Blue یک نمایشگاه سیار است که ما از چند سال پیش در شهرهای مختلف آمریکا این را به نمایش گذاشته‌ایم مثل یک گالری سیار است. ب.ن.: آقای حسین خسروجردی که کار او در بی‌ینال ونیز سال 2003 با استقبال روبرو شد، لنگر اصلی نمایشگاه است. خانم تاراجی طرز کار این هنرمند را اینطور تشریح می‌کند. هما تاراجی: کاری که حسین خسروجردی می‌کند خیلی مخصوص است. اول یک طرحی از پیغامی که می‌خواهد بدهد می‌زند بعد خودش را یک مدل را با پارچه کاملا می‌پوشاند و حتی از گل استفاده می‌کند تا شخصی که آخرسر از این روند بیرون می‌آید، یک شخص بی‌هویت باشد نمی دانی آدم است، زن است، یا مرد است یا مال کجاست، چه رنگی است. یک آدم بی هویت، و بعد طبق طرحی که زده از این آدم در پزهای مختلف عکس می‌گیرد و بعد این عکس‌ها را وارد کامپیوتر می‌کند و با تصاویر وبا نقاشی‌های خودش در کامیپوتر آمیخته می‌کند و به قول خودش آن قدر با کامپیوتر می‌جنگد تا کامپیوتر شکست می‌خورد و هنر او پیروز می‌شود. به هرحال اون پیغامی که می‌خواهد به دست می‌آورد وبعد این نقاشی را روی ورق‌های بزرگ چاپ می‌کند، چون هم نقاشی است و هم دیجیتال و به هرحال نوع کار اوست و آخر سر پیغام او این است که این یک آدم بی‌هویت است یا آدمی است در جستجوی هویت و یک مقدار شاید به این هویت ایرانی بودن ما در مقابل هویت اسلامی بودن که ماهیچوقت نپذیرفتیم یا مردمی که دنبال هویت ایرانی خودشان هستند و نمی‌خواهند این هویت تحمیلی را قبول کنند. ب.ن.: در کنارهای آقای خسروجردی، آثار هنرمندان دیگر ز جمله، آثاری از گلناز فتحی، مینا قاضیانی، صداقت جباری و رضوان صادق‌زاده به نمایش در آمده. این نمایشگاه که مقطعی از هنر معاصرایران ایران بخشی از تلاشی است که موزه هنر معاصر تهران برای شناساندن هنرمندان ایرانی به خارج از کشور انجام می‌دهد، و به خاطر این کار از باشگاه هنر ملی در نیویورک مدال طلا در یافت کرد. ولی یک منتقد آمریکائی در باره این نمایشگاه وقتی در نیویورک به نمایش در آمد، می‌نویسد هر چند دولت ایران هنرمندان را از پرداختنن به مفاهیمی که به دین یا سیاستمداران برخورنده باشد، منع می‌کند، اما نمایشگاه حاضر به وضوع نشان‌دهنده تلاش‌های زندگی تحت یک حکومت انقلابی است. خانم تاراجی می‌گوید برگزاری این نمایشگاه در شهرهای مختلف آمریکا به شناساندن تصویر متفاوتی از جامعه معاصر ایران به آمریکائیان کمک کرده است. هما تاراجی: همه شهرهائی که ما رفتیم تا حالا در روزنامه‌های مهم آن شهرها ما مصاحبه داشتیم، در تلویزیون و رادیو‌های آنها مصاحبه داشتیم و برخورد عمومی این بود که هیچکس باور نمی‌کرده که یک چنین هنری در ایران وجود دارد. به خاطر شرایط سیاسی، همه تصورشان از ایران یک کشور اسلامی fundamentalist (بنیادگرا) و فکر می‌کنند همه کسانی که در ایران هستند rebel یا تروریست هستند و وقتی یک همچین کارهائی را می‌بینند، خیلی تعجب می‌کنند و با استقبال زیادی روبرو می‌شود و خیلی به اصطلاح، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. ب.ن.: خانم تاراجی در باره بنیاد آمریکائی هنر معاصر ایران که آن را به کمک هنردوست دیگر مقیم آمریکا، اقای حمید لاجوردی، تاسیس کرده است، می‌گوید: هما تاراجی: سازمان یک سازمان غیرانتفاعی است که یک سال طول کشید ما وزارت خزانه‌داری و اداره مالیات آمریکا را قانع کنیم که این سازمان تخصیص داده شده به حمایت از هنرمندان ایرانی که در ایران زندگی می‌کنند و یک سازمان قابل اطمینان است و مدتها نامه نگاری داشتیم تا به هرحال آنها قانع شدند که ما یک کار فرهنگی و کمک به توسعه هنر معاصر ایران در آمریکا و شناساندن این هنر در آمریکا و همینطور کمک به هنرمندان ایرانی که در محیط بسیار بسته‌ای زندگی می‌کنند، و استعداد فراوانی دارند؛ فقط هدف ما این است که به آنها کمک کنیم.
XS
SM
MD
LG