لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

«دولت هادی می‌گوید طرح سازمان ملل به شورشیان یمن مشروعیت می‌دهد»


خرابه‌های جنگ، صنعا، پایتخت یمن
خرابه‌های جنگ، صنعا، پایتخت یمن

خبرگزاری رویترز می‌گوید دولت عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، طرح ارائه‌شده از سوی سازمان ملل متحد برای یمن را «در راستای مشروعیت دادن به شورشیان» توصیف کرده‌است. این در حالی‌ست که گزارش‌هایی از توافق عربستان و امارات متحده عربی با این طرح منتشر شده‌است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

رویترز می‌گوید نسخه‌ای از نامه‌ی نمایندگی دولت یمن به شورای امنیت را رویت کرده‌است. دولت یمن از منظر سازمان ملل، دولت عبد ربه منصور هادی به شمار می‌رود. آقای هادی پس از پیشروی شورشیان به عربستان رفت.

در نامه‌ای که رویترز، ۱۶ آذر ماه، از آن سخن گفته، طرح اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده ملل متحد در امور یمن، «انگیزه بخشیدن به شورشیان حوثی-صالح (علی عبدالله صالح)، مشروعیت بخشیدن به شورش و نیز خواسته‌های آن‌ها» توصیف شده‌است.

اشاره نمایندگی یمن به ائتلاف حوثی‌های شیعه‌مذهب و هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین است که اکنون کنترل صنعا، پایتخت، و مناطق مهمی از خاک آن کشور را در اختیار دارند.

شورشیان به تازگی اعلام کردند «دولت ائتلافی» که تشکیل داده‌اند، فعالیت خود را آغاز کرده‌است. دولت هادی این اقدام را رد کرده و می‌گوید «نادیده گرفتن خواسته‌های مردم و جامعه بین‌المللی‌ست».

این‌طور که از نامه رویت‌شده از طرف رویترز به نظر می‌رسد، نمایندگی یمن در سازمان ملل مخالف -دست‌کم بخشی از- «نقشه راهی» است که آقای شیخ احمد برای پایان دادن به بحران آن کشور ارائه کرده‌است.

به گفته دولت هادی این طرح «پدیدآورنده روند بین‌المللی خطرناکی‌ست که به تشویق کودتا علیه دولت‌های ملی و مقام‌های انتخاب‌شده می‌انجامد».

طرح ارائه‌شده از طرف سازمان ملل، خواستار کناره‌گیری هادی از قدرت و جایگزینی او با معاونش است. در مقابل از شورشیان می‌خواهد تا از کنترل شهرهای اصلی آن کشور عقب بنشینند.

آقای هادی در اسفند ماه سال ۱۳۹۰ به عنوان رئیس‌جمهوری یمن سوگند یاد کرد. انتخاب او پس از اعتراضات سیاسی به حکومت ۳۳ ساله‌ی صالح در یمن صورت گرفت. او، معاون رئیس‌جمهوری و تنها نامزد انتخابات بود و ۹۹.۸ درصد آرا را از آن خود کرد.

شورشیان یمن از حمایت مقام‌های ایرانی برخوردار هستند، هادی از حمایت مقام‌های سعودی و ائتلافی که تشکیل داده‌است. این ائتلاف یک سال و نیم پیش وارد بحران یمن شد و دست به حملات هوایی گسترده‌ای در آن کشور زد. این حملات از یک سوی جلوی پیشروی حوثی‌ها در مناطقی کلیدی مانند عدن را گرفت، اما از سوی دیگر با انتقادهای گسترده بین‌الملی روبه‌رو است که به قربانی‌شدن درصد بالایی از غیرنظامیان انجامیده است. حوثی‌ها نیز با انتقادهای مشابهی در مورد حملات یا استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی روبه‌رو هستند.

مشخص نیست مخالفت نمایندگی دولت یمن در سازمان ملل تا چه اندازه از حمایت مستقیم عربستان سعودی و حامیان اصلی هادی برخوردار باشد؛ یک دیپلمات ارشد ماه گذشته به رویترز گفته بود ظاهرا عربستان با طرح شیخ احمد موافق است و از هادی نیز خواسته با آن کنار بیاید. امارات متحده عربی، دیگر عضو اصلی ائتلاف عربی نیز، در آبان ماه گفته بود از نقشه راه سازمان ملل پشتیبانی می‌کند. ایالات متحده و بریتانیا، از دیگر حامیان این طرح هستند.

XS
SM
MD
LG