لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

«وضعیت بد اقتصادی» زنان ونزوئلا را مجبور به فروختن مو کرده‌است


وضعیت بد اقتصادی، اعتراضات دامنه‌دار و شرایط سیاسی در ونزوئلا، طی ماه‌های گذشته رو به بحران گذاشته‌است
وضعیت بد اقتصادی، اعتراضات دامنه‌دار و شرایط سیاسی در ونزوئلا، طی ماه‌های گذشته رو به بحران گذاشته‌است

اقتصاد ورشکسته کشور ونزوئلا باعث شده زنان این کشور به فروختن موی خود رو بیاورند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زنان ونزوئلایی به طور گروهی از مرز رد شده، به کشور کلمبیا می‌روند و در آنجا در شهری مرزی موهایشان را می‌فروشند و با پول آن لوازم اولیه مثل خوراک، پوشک بچه و دارو تهیه می‌‌کنند.

این روند که در چند هفته گذشته شدت گرفته، نشانه دیگری از مشکلات اقتصادی شدید این کشور است. بحران اقتصادی و تورم بسیار بالا باعث شده که مردم از پس تامین مواد غذایی و دارویی بر نیایند.

رویترز می‌نویسد که گروهی از افراد واسطه بر روی پلی که شهر سن آنتونیو ونزوئلا را به کلمبیا متصل می‌کنند می‌ایستند و فریاد می‌کشند که «ما مو می‌خریم.» روازنه تقریبا دویست زن از این پل رد می‌شوند و در غرفه‌هایی موقتی که در آن سوی مرز بنا شده موهایشان را به قیچی سلمانی می‌سپارند. این موها برای ساخت کلاه‌گیس به شهری در غرب کلمبیا ارسال می‌شود.

با وارد شدن به سومین سال بحران اقتصادی، ذخیره غذاهای سهمیه‌ای دولتی کمتر و صف‌های غذا طولانی‌تر شده است. برای مردم عادی تقریبا غیر ممکن است که بتوانند غذایی غیر از سهمیه‌های دولتی تهیه کنند. قیمت یک کیسه برنج، ده برابر درآمد ماهانه یک خانواده است. در ماه‌های اخیر صدها نفر برای خرید خوار و بار به شهرهای مرزی در کلمبیا سفر کرده‌اند.

سلینا گونزالس،‌ یک زن چهل پنج ساله که دستفروش است، موهایش را به قیمت بیست دلار فروخته است. این مبلغ برای خرج یک ماه و کوپن غذا در شهرش کافی است.

او می‌گوید: «من آرتروز دارم و باید دارو بخرم. این مبلغ زیادی نیست اما دست کم می‌توانم برای دردم مسکن بخرم». خانواده سلینا، در جریان این کار او نبودند.

دولت چپ‌گرای این کشور، واسطه‌گران و دلالان را مسبب مشکلات اقتصادی این کشور می‌داند و می‌گوید آنها علیه کشور جنگ اقتصادی به راه انداخته‌اند.

XS
SM
MD
LG