لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

تاکید ترامپ بر لزوم بهبود روابط آمریکا و چین


رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا می‌گوید دولت او به بهبود مناسبات با چین، به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل نگاه خواهد کرد. او در عین حال افزوده چین «بر اساس ضوابط عمل نکرده، و می‌دانم، اکنون وقتش است، که آن‌ها این کار را شروع کنند».

دونالد ترامپ ۱۸ آذر ماه در جریان یک سخنرانی در آیوا، در حالی‌که سفیر خود در پکن (بیجینگ) را بار دیگر معرفی می‌کرد، گفت «یکی از مهم‌ترین مناسباتی که باید آن را بهبود ببخشیم، روابط ما با چین است».

آقای افزوده است که چین، اقتصادی مبتنی بر بازار نیست: «آن‌ها بر پایه ضوابط عمل نکرده‌اند، و من می‌دانم الان وقتش است، که آن‌ها این کار را شروع کنند».

دونالد ترامپ، از سیاست‌های اقتصادی چین، و نیز فقدان تلاش‌های کافی از سوی پکن در مقابله با توسعه موشکی و اتمی کره شمالی، انتقاد کرده است.

چین و ایالات متحده دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان هستند. در پی انتخاب دونالد ترامپ، و گفت‌وگوی تلفتی او با سای اینگ‌وِان، رئیس‌جمهوری تایوان، پکن به این کار اعتراض کرده‌است و رسانه‌های نیز به طور گسترده‌ای به واکنش‌ها و تحلیل این موضوع اقدام کرده‌اند.

طی چند دهه گذشته، در پی عادی‌سازی روابط آمریکا و چین، این نخستین بار بود که رئیس‌جمهوری یا رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، با رئیس‌جمهوری تایوان گفت‌وگو می‌کرد. «جمهوری چین» (تایوان) از سوی عمده کشورهای جهان به عنوان یک کشور مستقل شناخته نمی‌شود و جمهوری خلق چین آن را به عنوان یکی از استان‌های «سرکش» خود قلمداد می‌کند.

واکنش‌ها در چین به گفت‌وگوی تلفنی او با خانم سای، همچنان ادامه دارد. از جمله در «گلوبال‌تایمز»، ارگان انگلیسی‌زبان حزب حاکم؛ که روز پنج‌شنبه در مقاله‌ای از لزوم افزایش آمادگی نظامی در ارتباط با تایوان و آمادگی برای «مجازات» هرکسی که «خواستار استقلال» آن است سخن گفت. این نشریه گفته لازم است دولت از ثروت خود برای تقویت جنگ‌افزارهای اتمی راهبردی و موشک‌های بالستیک پیشرفته استفاده کند.

«گلوبال‌تایمز» اما به موضوع انتخاب تری برانستاد، به عنوان سفیر دولت ترامپ در پکن، و روابط خوب او با مقام‌های چینی هم اشاره کرده و می‌گوید این موضوع، خود، رویکرد و سیاست‌های احتمالی در برابر واشینگتن را در آینده نزدیک، «پیچیده‌تر کرده‌است».

آقای ترامپ در سخنرانی‌اش در آیوا، در مورد تری برانستاد گفته او «مردی‌ست که چین را خوب می‌شناسد» و افزوده که سفیر منتخبش «می‌داند چگونه نتیجه بگیرد» و این کار را انجام خواهد داد.

گفته می‌شود آقای برانستاد، فرماندار آیوا، روابط دوستانه و دیرینه‌ای با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری فعلی چین دارد؛ رویترز می‌گوید او دست کم ۶ بار به چین سفر کرده و آقای شی نیز تا کنون دو بار به آیوا رفته‌است.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود در عین حال بار دیگر تاکید کرد که هدف او اولویت دادن به وضعیت شهروندان، کارکنان و کارگران آمریکایی، در مقایسه با نیروی کار و منفعت و سود مناطق دیگر جهان است.

XS
SM
MD
LG