لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

دادستان کل ایران: هجمه‌های عجیبی به قوه قضائیه می‌شود


دادستان کل ایران با دفاع از علمکرد قوه قضائیه و انتقاد از اظهارات محمود صادقی درباره حساب‌های بانکی این قوه گفت که در دو سال گذشته «هجمه‌های عجیبی» علیه دستگاه قضائی جمهوری اسلامی آغاز شده است.

به گفته این مقام، این «هجمه‌ها» فراتر از «انتقاد مجاز» است.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ محمد‌جعفر منتظری، دادستان کل، روز پنج‌شنبه، ۱۸ آذرماه، در مراسم تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه این اظهارات را بیان و درباره حساب‌های قوه قضائیه توصیحاتی ارائه کرد.

آقای منتظری در این مراسم گفت که حساب‌های قوه قضائیه مربوط به ۲۱ سال پیش است و با اجازه آیت‌الله خامنه‌ای از سود حاصله از این حساب‌ها٬ بخشی از «نیاز‌های» این نهاد تامین می‌شود.

وی افزود این حساب‌ها به نام رئیس قوه قضائیه نیست و «اسناد و مدارک موجود است که یک ریال به صورت محرمانه و پشت پرده [از این حساب‌ها] نه دریافت و نه هزینه می‌شود.»

آقای منتظری بدون آن که نامی از محمود صادقی، نماینده منتقد مجلس، ببرد گفت که «برخی از نماینده‌های خوش‌انصاف مجلس چه کردند؟ تهمت دزدی به رئیس قوه قضاییه زدند.»

محمود صادقی به عنوان یکی از نمایندگان مجلس ایران پیگیر موضوع برخی حساب‌های ویژه در قوه قضائیه است که گفته می‌شود این حساب‌ها به نام رئیس این قوه است و ماهانه سود کلانی به آنها تعلق می‌گیرد.

این در حالی است که به گفته دادستان کل کشور و پیشتر علی لاریجانی به عنوان رئیس قوه مقننه این حساب‌ها به نام شخص نیست و واقعیت «آن‌ طور نیست» که در برخی رسانه‌ها و اظهار‌نظر‌ها مطرح شده است.

محمدجعفر منتظری هم در این باره گفت که «ای کاش این نماینده‌ای که در بوق و کرنا کرد و در این مدت بی‌بی‌سی و صدای آمریکا در این مسئله [مانور] دادند همه چیز را می‌گفت.»

آقای منتظری خطاب به صادقی گفت که «تو اگر برای خدا می‌خواهی حرفی بزنی در جلسه مطرح کن و با رئیس قوه، اگر مدارک مستند ارائه داد که هیچ٬ اگر قانع نشدی برو فریاد بزن و اگر فریاد زدی و نشد بعد آن را رسانه‌ای کنید٬ این هزینه برای نظام سنگین است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ادامه «هجمه‌‌های عجیب» به قوه قضاییه سخن به میان آورد و گفت این حملات فراتر از «انتقاد معمولی و انتقاد مجاز و معمول» است.

منتظری افزود این حملات از دو سال گذشته آغاز شده و «برادران منتقد عزیزی» که می‌بینند «سلاح‌های کشنده دشمن متوجه قلب قوه قضائیه» است٬ آیا «منطقی است همنوا با دشمن شویم؟»

دادستان کل کشور در عین حال تائید کرد که «نارسایی، خیانت‌ها و اشکالات در درون نظام هست٬ اما [این مسئله] نباید ما را از مسیر مهم و روشنی که در پیش گرفته‌ایم باز بدارد».

وی همچنین این پرسش را مطرح کرد که «در شرایطی که دشمنی آمریکا و صهیونیست و آل سعود را کسی منکر نیست٬ چرا باید آتو دست دشمن دهیم؟ اگر اعتماد مردم را از یک قوه سلب کنیم به نفع نظام است؟»

دادستان تهران در سخنان خود به موضوع واگذاری با «تخفیف ویژه» املاک شهرداری تهران نیز اشاره کرد و گفت در این ماجرا «چه هزینه‌های زیادی دادیم٬ افکار عمومی متشتت شد.»

وی گفت که «والله بخشی از این کارها خلاف دین و شرع است. آیا در محافل آبرویی را بردن و تهمت زدن درست است؟»

XS
SM
MD
LG