لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

رکس تیلرسون برای تصدی وزارت خارجه دولت ترامپ معرفی شد


دونالد ترامپ، ‌رئیس جمهور منتخب آمریکا، صبح روز سه‌شنبه، ۲۳ آذر، رکس تیلرسون، مدیر اجرایی شرکت نفتی عظیم «اکسان‌موبیل»، را به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا، عالی‌ترین مقام دیپلماسی، معرفی کرد.

در بیانیه‌ای که از سوی آقای ترامپ انتشار یافت، آقای تیلرسن شخصی پایدار با تجربه وسیع و درک عمیق از اوضاع ژئوپولتیکی جهان و انتخابی عالی برای تصدی سمت وزارت امور خارجه آمریکا توصیف شده است.

در این بیانیه تاکید شد که رکس تیلرسون در جهت ثبات منطقه‌ای تلاش خواهد کرد و اولویت اصلی او، منافع امنیت ملی آمریکا خواهد بود.

دونالد ترامپ همچنین گفت که رکس تیلرسون به بهبود اشتباهات در سیاست خارجی و اقداماتی که امنیت آمریکا و جایگاهش در جهان را تضعیف کرده است کمک خواهد کرد.

پیش از این، رسانه‌های آمریکا به نقل از مقام‌های نزدیک به تیم انتقالی دونالد ترامپ گزارش داده بودند که وی قصد دارد رکس تیلرسون را برای سمت وزارت امور خارجه این کشور معرفی کند.

معرفی رکس تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر برخی از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره این کشور مخالفت خود را با این انتخاب اعلام کرده بودند.

دلیل مخالفت این گروه از جمهوری‌خواهان رابطه نزدیک آقای تیلرسون با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و منافع اقتصادی شرکت اکسان‌موبیل در کشور روسیه است.

در همین حال نام رکس تیلرسون در شرایطی برای سمت وزارت امور خارجه آمریکا اعلام می‌شود که سازمان سیا آمریکا در گزارشی روسیه را به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و به سود دونالد ترامپ متهم کرده بود.

به نوشته رویترز، شماری از قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات گفته‌اند که از رکس تیلرسون در مورد تماس‌هایش با روسیه و دیدارهایش با ولادیمیر پوتین سوال خواهند کرد.

از جمله جان مک‌‌کین، سناتور ارشد حزب جمهوری‌خواه، در گفت‌‌وگویی با رویترز آقای پوتین را «مامور [پیشین] کاگ‌‌ب» معرفی کرده که «قصد دارد امپراتوری روسیه را دوباره بنا کند».

آقای مک‌کین همچنین گفته است: «در مورد تیلرسون و روابط نزدیک او با مسکو نگرانی‌هایی دارد.»

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پیشینه دوستی رکس تیلرسون با ولادیمیر پوتین به دهه ۹۰ میلادی باز می‌گردد که شرکت اکسان‌موبیل پروژه ای را در جزیره ساخالین روسیه به اجرا درآورد و مناسبات آنها پس از آنکه آقای پوتین جانشین بوریس یلتسین شد، قوت یافت.

رئیس دفتر آقای ترامپ به شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» گفته است که در مورد تائید رکس تیلرسون در مجلس سنای آمریکا نگرانی وجود ندارد.

اعضای دولت آمریکا برای تائید یا رد باید به مجلس سنا معرفی شوند.

رکس تیلرسون، ۶۴ ساله و متولد ایالت تکزاس است و سابقه بیش از ۴۰ سال فعالیت در شرکت اکسان‌موبیل را دارد.

شرکت اکسان‌موبیل در ده‌ها کشور فعال است و در کشورهایی مانند روسیه، یمن یا دیگر نقاط قابل توجه نیز قراردادهایی بسته است. این شرکت در سال ۲۰۱۱ میلادی، قراردادی را با شرکت روس‌نفت، بزرگ‌ترین شرکت نفتی دولتی روسیه، در زمینه عملیات مشترک اکتشاف و تولید امضا کرد.

XS
SM
MD
LG