لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

دستور روحانی به ظریف و صالحی درباره «نقض برجام» از سوی آمریکا


حسن روحانی٬ رئیس جمهور ایران، به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دستور داد نسبت به «اجرای مراحل پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد ‏نقض» آن اقدام کنند.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۲۳ آذر، درپایگاه اطلاع‌رسانی ریاست ‌جمهوری٬ آقای روحانی با توجه به آن چه «اهمال، تعلل و نقض برجام» از سوی آمریکا نامیده و نیز تمدید ده ساله قانون تحریم‌های داماتو علیه ایران٬ در دو نامه جداگانه به محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی٬ این دستورات را صادر کرده است.

دستور روحانی برای ساخت کشتی با سوخت هسته‌ای
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:03 0:00
لینک مستقیم

در این دو نامه٬ «تصمیمات شورای عالی امنیت ملی و هیئت نظارت بر برجام» نیز از سوی وی مورد توجه قرار گرفته است.

آقای روحانی خطاب به ظریف نوشت که «به وزارت ‏امور خارجه دستور داده می‌شود نسبت به اجرای مراحل پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد ‏نقض اقدام نموده و دیگر پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی لازم را نیز به ‌طور جدّی معمول دارد.‏»

وی همچنین از ظریف خواست تا گزارش اقدامات وزارت خارجه در این زمینه را ظرف یک ماه به اطلاع وی برساند.

رئیس جمهور ایران در نامه جداگانه‌ای به معاون خود و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دستور داد با توجه به «نقض برجام» از سوی آمریکا٬ «در توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشور در چارچوب تعهدات ‏بین‌‌المللی» جمهوری اسلامی٬ «مأموریت‌هایی» را اجرا کند.

ماموریت‌های صالحی در این نامه عبارتند از «برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای جهت بهره‌گیری در حوزه حمل ‌و نقل دریایی» و «مطالعه و طراحی تولید سوخت مصرفی پیشران هسته‌ای» با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی.‏

حسن روحانی از صالحی نیز خواسته است حداکثر ظرف سه ماه٬ «طرح و برنامه‌ زمان‌بندی شده جهت تحقق بندهای» مندرج در نامه را به اطلاع وی برساند.

علی‌اکبر ولایتی٬ عضو هیئت نظارت بر برجام، به تازگی و برای چندمین بار از اتخاذ تصمیماتی در واکنش به تمدید قانون تحریم‌های داماتو علیه ایران در سنای آمریکا خبر داده بود.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی گفته بود واکنش ایران در صورت امضا شدن یا نشدن مصوبه کنگره از سوی رئیس جمهور آمریکا متفاوت خواهد بود٬ اما «در مورد همین کاری که تا به حال انجام شده هم واکنش مناسبی خواهد داشت و تصمیم‌ها در موردی که باید انجام شود اتخاذ شده است.»

وی افزوده بود که «جزئیات تصمیم‌هایی که در جلسه چهارشنبه این هیئت گرفته شده به زودی به آگاهی مردم خواهد رسید و یقینا مردم از شنیدن آن خوشحال و دشمن ناامید خواهد شد.»

علی لاریجانی٬ رئیس مجلس هم پیش از این اعلام کرده بود که «شورای هسته‌ای در روزهای آینده درباره نحوه برخورد با تمدید تحریم‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.»

پس از موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با تمدید قانون تحریم‌های داماتو علیه ایران٬ سنای این کشور نیز بدون حتی یک رای مخالف٬ این قانون را برای۱۰ سال دیگر تمدید کرد.

این اقدام با خشم مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شده و دولت روحانی برای واکنش نسبت به این اقدام آمریکا از سوی بخش‌های مختلف جریان محافظه‌کار به شدت تحت فشار قرار داشت.

XS
SM
MD
LG